The Art of Stretching the Disciplines

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12  / inhoudsopgave / bronnen  –  CHRONOLOGISCHE TEKSTOPBOUW   / INTRODUCTIE / In dit essay onderzoek ik de mogelijkheden om verbindingen te leggen tussen de disciplines modern-klassieke muziek (MKM*) en ontwerp binnen audiovisueel, met een focus op grafische vormgeving. Als nieuwe media-ontwerper met een autonome én een muzikale achtergrond vielen mij de parallellen op tussen de beeldende kunst en de muziekgeschiedenis. Alleen bleek de muziekavant-garde door de toenemende theoretisering…

Read More >>

Website – functionaliteiten en ontwerpvoorstel

/ INVENTARISATIE / FUNCTIONALITEIT & EIGENSCHAPPEN   Navigatie middels Tag Clouds De navigatie in Stretching de Disciplines is intuïtief. Tag Clouds zijn daarin erg bruikbaar. Bezoekers kunnen zelf tags toevoegen aan de posts die ze maken. De tag-clouds laten de cross-mediale verbanden zien die zo belangrijk zijn binnen Stretching the Disciplines. Hieronder wat schetsen van mogelijkheden van de Tag Clouds en wat ze doen. De kleuren zijn een codering, om het lezen van…

Read More >>

Bob van Luijt – Technologie als nieuwe esthetische discipline

  Na de millenniumwisseling lijkt kunst zijn kracht verloren te hebben. De plek die kunst innam in cultureel, politiek en maatschappelijk debat lijkt te zijn overgenomen door de virtuele wereld. Bob van Luijt schreef er een artikel over. De komende jaren zullen uitwijzen of traditionele kunstdisciplines vernieuwing zullen brengen in een techno-jasje, of dat de technologie een autonome, nieuwe discipline zal worden die misschien wel de definitie van esthetiek voor…

Read More >>

Jameszoo – Rewire Festival

DJBroadcast turns in their end of year listicle with a nationalistic twist, 16 of the year’s best Dutch album with Dutch multi-instrumentalist and Rewire 2017 artist Jameszoo landing on top [in Dutch]. “1. Jameszoo – Fool (Brainfeeder) Een autokrik. Een bestekla die op de grond flikkert. Een rammelaar. Als het geluid maakt is het voor Mitchel van Dinther alias Jameszoo een instrument; maakt-ie er elektronische jazz mee. Op het debuutalbum…

Read More >>

Pauline Oliveros

Love this girl. ‘Sounds carry intelligence. If you are too narrow in your awareness of sounds, you are likely to be disconnected from your environment. Ears do not listen to sounds; the brain does. Listening is a lifetime practice that depends on accumulated experiences with sound; it can be focused to detail or open to the entire field of sound. Octogenarian composer and sound art pioneer Pauline Oliveros describes the…

Read More >>

Meet Isabelle Vigier 2

Interview Isabelle Vigier, Unsounds Vigier vindt het label een goed platform om verschillende disciplines te verbinden. Na vijftien jaar actief met de uitstraling van het label Unsounds en de individuele producten bezig te zijn geweest, ziet ze nu het belang om meer kunst vormen te verbinden. Dat probeert ze vooral te doen met andere gereedschappen dan een CD met een boekje erbij. Daar zit een duidelijke visie achter. Zo heeft ze vorig jaar een boek gemaakt met…

Read More >>

Berichten van STEIM

From: Dick Rijken <dick@steim.nl> Subject: Re: Nooit te laat! Date: 5 Dec 2016 02:06:17 CET To: Zsa Zsa Linnemann <zsazsa@studiozenz.nl> Ha Zsa Zsa, In deze discussie spelen twee zaken die mijns inziens cruciaal zijn: tijdperk en context. Tijdperk Allereerst is het begrip avant-garde onlosmakelijk verbonden met de industriële samenleving. Marx introduceerde de term om aan te geven dat de intellectuele elite een verantwoordelijkheid had om als ‘avant-garde’ voor de troepen…

Read More >>

Interview met Taco Stolk – afdelingshoofd ArtScience Interfaculty

/ Transcriptie kwalitatief of diepte-interview, waarbij het interview na ongeveer een half uur overgaat in een gesprek / Ik weet natuurlijk dat jij  de ‘old school’ Beeld en Geluid hebt gevolgd en ik ben benieuwd of zich dat op de een of andere manier verhield tot het toegepaste gebied. Of dat het toch al heel erg de autonome kant uitging? Ja, dat ging vanaf het allereerste begin heel erg de autonome kant uit….

Read More >>

Juraj Lexmann – Audiovisual Media and Music Culture

In the present time electronic media are the most powerful factory that influence music culture. They change social functions of music, they affect musical behavior, music taste and aesthetic ideals of the society. The power of film, television and other media is based on the fact that the media trigger complex audiovisual perceptions or they determine the ways of how music evokes extra-musical imaginations. Audiovisual Media and Music Culture struggles…

Read More >>

30 Second Spots Joan Logue in collaboration with the artists

30 Second Spots Joan Logue in collaboration with the artists. 1982, color, sound Inverting the form, style and time frame of commercial television advertising, Logue has produced a unique series of dynamic video portraits of avant-garde artists, writers, musicians and performers. In 30 Second Spots: New York, which Logue terms “commercials for artists,” each of the succinct vignettes conveys the artistic essence of her subject with clarity, wit, and an…

Read More >>

In gesprek met Rens Machielse – HKU directeur Muziek en Technologie

HKU Rens Machielse, directeur van Muziek en Technologie binnen de HKU (Hogeschool voor de Kunsten) legt in een telefoongesprek uit dat zijn opleiding gestoeld is op een combinatie tussen een bèta-wetenschappelijke benadering en muziek. Ik had een aantal vragen voorbereid maar nadat ik mezelf had voorgesteld en vertelde waar ik mee bezig was, stak Machielse enthousiast van wal. Aan de basis van de muziek staan mensen die uit de hoek komen van…

Read More >>

South to North Cine-Concert – Yannis Kyriakides en Andy Moore

Voor meer informatie over de South to North Cine-Concert https://www.idfa.nl/industry/tags/project.aspx?id=9E341DB3-FF3E-41EA-9321-32C8899FA78D   Tijdens Docs for Sale, onderdeel van de IDFA 2016 (Amsterdam) was de film South to North Cine te te zien van Antoine Boutet. Terwijl Boutet de film aan het maken was had hij veel naar de muziek van Kyriakides geluisterd. Voor hem was dat genoeg aanleiding om zijn muziek te gebruiken in de film, wat zo te zien en beluisteren…

Read More >>

ZERO, Catalogus van Stedelijk Museum

Synopsis ZERO: let us explore the stars Vuur, licht, beweging, ruimte, demonstraties en performances: het Stedelijk presenteert met trots een historisch overzicht van de innovatieve avant-gardisten ZERO. Met werk van onder meer Herman de Vries, Armando, Henk Peeters, Jan Schoonhoven, Jan Henderikse, Piero Manzoni, Lucio Fontana, Yves Klein, Jean Tinguely en Yayoi Kusama. In de jaren 50 en 60 van de twintigste eeuw experimenteerde de kunstenaarsgroep ZERO met de meest…

Read More >>

Onderwijs: vragen voor de HKU Sound Design, Composition for the Media

  Hoe wordt muziek toegepast op het gebied van design? Wat is het huidige beeld? Deelvraag: op welke scholen wordt er les gegeven waarin muziek toegepast wordt op audiovisuele boodschappen? – CMD-scholen: niet – Kunstacademies: soms, meestal tijdens een offcourse zoals het Minerva (Groningen) en de Willem de Kooning (Rotterdam), Artez (Arnhem) Bas vragen. – Filmacademie (Michel Shöpping): niets te vinden op website, – HKU: yes! Echter moest Rens Machielse – directeur…

Read More >>

Eisenstein en Prokofjiev

Uit: Marie Seton, Sergei M. Eisenstein (Dennis Dobson, 1978) p. 385 384 SERGEI M. EISENSTEIN spread over the opposite bank. The shore was overlaid with sacking ; “hoar-frost” on the trees was produced by covering the branches with white paint dotted with fluffs of cotton. The “ice”, weighing 17.5 tons, was supported by pontoons filled with air and concealed under water. At a signal, the air was released from the…

Read More >>

VK III – Symposium Grafisch en Muziek in Zwolle, Mozaiek I

Aanname De Tussenruimte is voor mij een plek waar avant-garde componisten/musici en ontwerpers binnen audiovisueel elkaar kunnen ontmoeten en verbindingen aan kunnen gaan ten behoeve van experimenteel ontwerp. Het is ook een manier om het veld van de eigentijdse klassieke muziek of noise meer bekendheid onder een breder publiek te geven. Hierbij ga ik ervan uit dat grafisch ontwerp uitstekende PR is voor modern-klassieke muziek of noise en dat het een brug kan…

Read More >>

Dutch Design Week 2016

Ik heb dit jaar vrij vluchtig de Dutch Design Week bezocht. Behalve het mooie project waar Ed van Hinte aan meewerkte als auteur en waar hij een fascinerende presentatie gaf en waar ik ook mijn oude vrienden van Valiz tegenkwam ontdekte ik één project dat over muziek ging. Het was van Naakte Ontwerpers. Hun eerste project, Resonate is voortgekomen uit een intense liefde voor muziek. Het moment waar je alleen, in het donker, met…

Read More >>

Verslag Researchday, try-out Mozaiek I

Kleurkaarten en muziek = mozaïek Uitgangspunt van Mozaïek I is wat ik ‘stretching the disciplines’ noem. Hiermee bedoel ik dat de disciplines grafische vormgeving (in het audiovisuele domein) en avant-gardemuziek een beetje ‘opgerekt’ worden, zodat ze elkaar kunnen ontmoeten in een ‘tussenruimte’. Dit is voor mij een plek waar avant-garde componisten/musici en visuele ontwerpers elkaar kunnen ontmoeten en verbindingen aan kunnen gaan ten behoeve van experimenteel ontwerp en om het veld van eigentijdse klassieke…

Read More >>

Projectplan Stimuleringsfonds

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 Waarom? Grafische vormgevers die werkzaam zijn in de audio-visuele sector nemen voor hun ontwerpen steeds vaker hun toevlucht tot ‘standaard-deuntjes’ uit speciale databases op het internet, zoals Premiumbeat (geluidsfile 1). Daardoor gaan hun ontwerpen steeds meer op elkaar lijken en raakt het ‘avontuurlijke’ steeds verder uit zicht. Daar staat tegenover dat de hedendaagse avant-gardemuziek, ook wel MKM (modern-klassieke muziek) genoemd, in een heel…

Read More >>

Stretching the Disciplines – Mozaïek I – Upload

Tijdens het symposium ‘Grafisch en Muziek‘ van Stichting Print in Zwolle vraag ik het publiek beeld via mijn blog beschikbaar te stellen. Enerzijds om te toetsen wat Mozaïek I oplevert voor mijn onderzoeksvraag, maar ook als de feed voor de toekomstige website. Ook heb ik het publiek gevraagd om een vragenlijstje met vragen in te vullen die mijn bevindingen moeten ondersteunen. Hieronder is de data te vinden die het opgeleverd heeft…

Read More >>

3B The art of stretching the disciplines

Inleiding Veelvuldig concertbezoek binnen de muziekavant-garde en de gesprekken met musici die ik voerde hebben me inzichten opgeleverd, waardoor de onderzoeksvraag aangepast is. Het formuleren en specifiek maken van de Tussenruimte* is mede richtinggevend voor dit artikel, net zoals het verschoven perspectief van een van mijn doelen. De onderzoeksvraag: Wat is de waarde van eigentijdse- of modern-klassieke muziek of noise voor grafisch ontwerp binnen de uitdijende (massa)media? is veranderd in: Welke Tussenruimtes kan ik ontwerpen zodat de…

Read More >>

Muziekdatabases

Premium Beat biedt de functionaliteit aan om fragmenten muziek, in de vorm van hapklare brokken aan elkaar te plakken zodat je het goed kan timen en monteren onder je audiovisuele producten. De muziek ligt heel makkelijk in het gehoor en is toegesneden op de meest breed denkbare doelgroep. Premium Beat selecteert zijn aanbod zelfs voor je op trefwoorden als Genre(s): Dance / Techno Dance Pop Electro Pop Pop Mood(s): Fashion / Lifestyle Feel Good…

Read More >>

Christian Marclay – RECORD PLAYER

Van noisefreak tot beeldende kunst. Christian Marclay is een fantastisch voorbeeld hoe vrijheid, experimenteren zonder dogma’s tot betekenisvolle kunst kan leiden. Onderstaande documentaires leggen uit hoe Marclay precies doet waar hij zin in heeft, en wat de waarde daarvan is. Hij raakte geïnteresseerd in geluid door performancekunst en was gek op punk omdat hij daardoor de vrijheid voelde om muziek te maken zonder een instrument te hoeven leren.     Marclay…

Read More >>

Christian Marclay, Pub Crawl – Les Rencontres d’Arles de la Photographie 2016

Pub Crawl van Marclay zou je compositie van video en audio kunnen noemen: hij werkt min of meer als een componist door de collageachtige manier van beeld- en audiomontage. Als je het hebt over creatief gebruik van Visual Music, over wat synthese van beeld en geluid aan impact kan hebben zònder dat we nu hoeven te kijken naar structuren en sfeerbeelden van abstracte vormen maar naar ‘real live-opnames’, het tegenovergestelde van…

Read More >>

Resultaten off course Muziek/geluid en visualisatie

(Zie ook mijn blogpost: In gesprek met Frank Hutchison en de lesmodule, de laatste gedeeltelijk van de hand van David Dramm.) Op basis van de resultaten nav de off course-module Muziek/geluid en visualisatie waar ik in februari 2016 een lezing gaf over mijn onderzoek in een historische context ben ik positief gestemd. De werken van de studenten, veelal ontwerpers gaven aan dat ze een ingang vonden in een genre muziek die hun niet…

Read More >>

De Player – bezoek 08-04

Na wat vruchteloos heen en weer gemail met Peter Fengler (http://deplayer.nl/people/peter-fengler) maar op eigen initiatief samen met Ruben De Player bezocht. Blijkt in een soort loods te zitten vlak bij de Afrikanerbuurt in Rotterdam waar initiatiefnemer Fengler met teamlid en vaste vormgever Koos Siep druk aan het werk bleken. Wat ik ervan mee nam behalve twee onderstaande beauty’s is dat De Player zichzelf goed weet te bedruipen. In artistiek opzicht heeft het…

Read More >>

Musicaaa – Drupsteen, Elza-Jo en Piet Jan Blauw in het Nieuwe Instituut Rotterdam

Enthousiast wordt Drupsteen aangekondigd op de website van het Nieuwe Instituut in Rotterdam en mijn verwachtingen zijn hooggespannen. Jaap Drupsteen is zijn tijd nog steeds ver vooruit. Hij synchroniseert beeld en geluid tot op de milliseconde en vindt zo het perfecte samenspel tussen betoverende animaties en meeslepende techno. Geen wonder dat ze hem nu The Rhythm Painter noemen. Als je erg veel van housemuziek houdt en je hebt nog niet zo heel…

Read More >>

Mary Ellen Bute

A pioneer of visual music and electronic art, Mary Ellen Bute produced over a dozen short abstract animations between the 1930s to the 1950s. Set to classical music by the likes of Bach, Saint-Saens or Shostakovich, and filled with colorful forms, elegant design and sprightly, dance-like-rhythms, Bute’s filmmaking is at once formally rigorous and energetically high-spirited, like a marriage of high modernism and Merrie Melodies. In the late 1940s, Lewis…

Read More >>

Hoe te presenteren

TED-talk Ideeën: Stapelen van informatie (in stukken knippen) en aan elkaar rijgen (en toen, en toen…) Simpele middelen om iets gecompliceerds uit te leggen door te laten zien, creëert grote spanningsboog. Let op onderschatten van je publiek. (Zet het publiek in.) De Wereld draait door: Natuurkundige (professor Walter Lewin) legt ingewikkelde principes eenvoudig uit door Matthijs van Nieuwenkerk: De Wonderen van elektriciteit (Blauwe lucht en Witte wolken) De wet van…

Read More >>

Oskar Fischinger

The short film An Optical Poem, 1938, by the celebrated German-born abstract film-maker Oskar Fischinger, in its entirety, composed to Franz Liszt’s “2nd Hungarian Rhapsody.” Made entirely with paper in stop motion fashion.1 1 bron: You Tube, An Optical Poem (2013, 2016) https://www.youtube.com/watch?v=they7m6YePo

Read More >>

Raster Nothon

Raster-noton is een label voor avant-garde- en noisemusici. Ze ondersteunen de musici expliciet in hun ontwikkeling door ze te voorzien in een platform, meer dan alleen door een werk van ze uit te brengen en de verpakking vorm te geven. Het resultaat is dat de musici waarmee ze werken nu anders in hun werk staan dan 10 jaar terug, hun producten zich dusdanig ontwikkelen dat het zicht- en hoorbaar meer communiceert…

Read More >>

Thomas Ankersmit – Homage to Dick Raaijmakers

Tijdens Sonic Acts stond Thomas Ankersmit met zijn Homage aan Dick Raaijmakers in het Stedelijk Museum te Amsterdam. Het was een erg indrukwekkend geluidsculptuur: wanneer je met je hoofd bewoog leek je door allerlei geluidslagen heen te gaan. Zelf liep ik een paar keer door de zaal en dan kreeg je andere delen van het geluidsveld te horen. Om de nagedachtenis zo authentiek te laten klinken ging Ankersmit alleen met analoge…

Read More >>

Gert-Jan Prins en BMB con @ Audio visual spatial cloud in de Kunstkapel

Audio visual Spatial: The Dynamic Exchange II C.L.O.U.D. is een acroniem voor Consequential Laboratory of Unspecified Dimensions. De naam doet de verwachtingen rijzen. Het wil een omgeving zijn voor multidisciplinaire uitwisseling en creatie. Daarin vallen ook disciplines als natuurkunde, wetenschap op academisch niveau en ontwerp. De avond in de Kunstkapel wordt gecureerd door Lee Ellickson. Andreea Peterfi is verantwoordelijk voor het grafisch ontwerp. De dynamische uitwisseling waar de titel aan refereert is niet…

Read More >>

ZERO – Let us explore the stars

In de 50-er jaren van de vorige eeuw was er een nieuwe generatie kunstenaars opgestaan die met radicale en vernieuwende materialen en media werkten. De positieve energie waarmee ze werkten spat af van de tentoonstelling Let us explore the stars in het Stedelijk. ZERO stond voor nieuwe mogelijkheden en een nieuw begin, en was een reactie op de grimmigheid van WOII. Gedurende mijn schilderleven heb ik al veel ademloze ontmoetingen gekend met de…

Read More >>

De Player @ Art Rotterdam

De Player was mijn belangrijkste ontdekking op Art Rotterdam. Een andere wel hele mooie was Raymond Meeks en die kreeg ik voor mijn verjaardag, maar daar zal ik het hier niet verder over hebben.   Het was fantastisch om bij De Player onvervalste en geslaagde samenwerkingen tussen ontwerp en noise te vinden. Er zaten echt prachtexemplaren bij. Hieronder zal ik ze allemaal laten zien. Ik heb eindeloos met een jonge ontwerper…

Read More >>

In gesprek met Frank Hutchinson nav lezing Minerva – Off Course Muziek/Geluid en Visualisatie

    Flux de Bouche was onderdeel van ons gesprek. Noise dmv de menselijke stem op basis van teksten van Tristan Tzara.  (Opdrachtomschrijving voor studenten is hier te vinden.)   4 december, 2016 Ha Frank, Ik ben onder de indruk van al je overwegingen. Je lijkt je te verhouden tot het lesgeven om als ware het de inhoudelijkheid van je kunst. De precisie ervan bedoel ik. Ik denk dat het klopt…

Read More >>

Lesmodule ‘Show me your Music’

For English version scroll down! Er zijn veel media-ontwerpers die ik bewonder en weet te waarderen, maar als het gaat om het gebruik van geluid binnen hun ontwerp komt het vaak neer op bekend materiaal van het internet. Ik zou graag willen pleiten voor creatiever en innovatiever gebruik van geluid of muziek binnen de grafische toepassingen binnen media-ontwerp. Ik ben begonnen om een bibliotheek samen te stellen waarin ik eigentijdse…

Read More >>

Ed van Hinte – mail

Ha Zsa Zsa, ik heb net een workshopweek in Parijs achter de rug waar ik elke dag commentaren schreef. Morgen zie ik de klas weer. Vermoedelijk ga ik eind van de dag een stiltesessie met ze proberen te doen: zo min mogelijk muziek maken, maar toch. Bij het MT a/h IJ werkte het heel goed toen Eva die de Klankspeeltuin onder haar hoede heeft aan gaf dat iedereen maar één…

Read More >>

Bespreking Assessment 2, 05-02

Aanwezigen: Deanna Herst, Rob Zoeteweij en Gerard Jan van Leeuwen. De bespreking vond ik erg plezierig en er werden een aantal opmerkelijke uitspraken gedaan. Gerard Jan vond mijn artikel Show me your Music, 2015 vooral goed te lezen vanaf het moment dat er voorbeelden worden aangedragen, zo ongeveer vanaf waar grafische toepassingen aanboort worden. Vanaf dat punt, zegt hij, werd hij helemaal meegenomen naar het einde van het artikel dat eindigde…

Read More >>

Steim

Heel erg jammer dit gemist te hebben. Het was een heel goede aanleiding geweest om te zien hoe visualiteit zich tot geluid verhoudt, en wat het klimaat wat dat betreft is bij Steim. Ook had ik de makers wellicht kunnen spreken en weten te interesseren voor mijn onderzoek. Pierre Bastien Tom Verbruggen Gabey Tjon a Tham   Voor het hele bericht zie: [ STEIM ] STEIM – NEWSLETTER – TONE  …

Read More >>

Studentenlezing 21-01 Geert Mul en Annelies Lesuis

Lezing tweeledig: Geert Mul met zijn kunstenaarspraktijk en Annelies Lesuis, ad From Cut-Up to Big-Data Borges: The bibliotheek van Babel 1944: oneindige bibliotheek, bevat alle kennis, maar met het ontkennen van het heden. Hoe filter je informatie. Informatie is in overvloed. >Parallel met het internet. > Op een vraag krijg je zeer veel antwoorden. Wunderkammer: collectie van rariteiten met de suggestie hoe de wereld in elkaar zit, een ordening van het…

Read More >>

2B – Show me your music

De workshop van componist Dramm in Splendor (Amsterdam), die ik afgelopen november cureerde, had ik in het leven geroepen om samenwerkingsmogelijkheden tussen componisten/musici en ontwerpers te verkennen, met twee doelen in het vizier. Een ervan is modern-klassieke of eigentijdse muziek (MKM)* uit de niche te halen voordat deze door vergrijzing uitsterft, en het daarmee samenhangende erfgoed verdwijnt. Het andere is om een nieuw elan toe te voegen aan de zich van formats bedienende ontwerpcultuur binnen de alsmaar uitdijende media….

Read More >>

Concept artikel nav gesprek met Deanna

De opzet van de workshop van Dramm was om samenwerkingsmogelijkheden tussen componisten/musici en ontwerpers te verkennen, met twee doelen in het vizier. Een ervan is MKM* uit de niche te halen voordat deze door vergrijzing uitsterft, en het daarmee samenhangende erfgoed verdwijnt. Het andere is om iets toe te voegen aan de zich van formats bedienende ontwerpcultuur binnen de alsmaar uitdijende media. Om met het eerste te beginnen constateer ik dat noise-componisten, overigens net zoals hackers,…

Read More >>

How Stockhausen seduced the Beatles

Dit artikel is heel bruikbaar voor mijn onderzoek om aan te tonen dat MKM een grote invloed kan hebben op lichte muziek en daarmee op mainstream doelgroep. De Beatles konden door de experimentele technieken van Stockhausen uitgroeien van een ‘stelletje brutale langharigen’ tot de band die de wereld veroverden met nummers als ‘Tomorrow Never Knows’, ‘Strawberry Fields Forever’ en ‘I Am the Walrus’.   The Beatles’ Revolution 9 brought experimental music to a global audience, but their…

Read More >>

Weeshuis van de Nederlandse muziek – The Book of strings and Slides – Wilbert Bulsink

Zaterdag 7 november 2015  in het Weeshuis van de Nederlandse Muziek “The Book of Strings & Slides” van componist Wilbert Bulsink, live gespeeld door EnsembleCaméléon, Sebastiaan Kemner & Brandt Attema. Trefwoorden zijn in dit werk voor mij innovatie binnen hedendaagse muziek en het feit dat componist aangeeft dat het werk een boek zou kunnen zijn, een ander medium dan waarvoor of waarin het geschreven is. Daarin ligt een intuïtieve parallel met…

Read More >>

VK II Lezing: David Dramm – Show me your music

  Om modern-klassieke of eigentijdse muziek (MKM*) uit de niche te halen wilde ik mijn eerste lezing gebruiken om een eerste stap in een ontwerpend onderzoek te zetten, waarbij het tot een ontmoeting zou komen tussen componist David Dramm en (grafisch) ontwerpers. Tijdens een eerdere nulmeting voor deze ’tussenruimte’ hadden grafisch ontwerpers zich bereidwilliger getoond om te experimenteren met componisten of musici dan ik had vermoed. Alleen bleken ontwerpers een stuk beter op de hoogte…

Read More >>

David Dramm – Show me your music – uitgebreide verslaglegging

  De belangrijkste vraag was wat ik uit de lezing zou halen. De nulmeting voor de ’tussenruimte’ die ik had gedaan tijdens de summer course olv Buitengewone Zaken was heel inspirerend geweest, omdat grafisch ontwerpers zich bereidwilliger toonden om te experimenteren met componisten of musici dan ik had vermoed. Ook werd me duidelijk dat ontwerpers een stuk beter op de hoogte zijn van moderne kunst dan van modern-klassieke of eigentijdse muziek. Tijdens…

Read More >>

De Rest is Noise

Mijn favoriete naslagwerk over de muziekgeschiedenis vanaf begin twintigste eeuw. Ik lees het ademloos en de context van veel modern-klassieke muziek die ik gehoord heb geeft me veel meer begrip over de omstandigheden waarin ze tot stand gekomen is. Een echte aanrader wie wil weten waarom Mahler zo geliefd was bij het grote publiek, Strawinsky en Schönberg in Hollywood niet aan de bak kwamen en waarom we allemaal naar Stockhausen moeten…

Read More >>

Kandinsky – The Sounds of Music in Abstract Art

Kandinsky pushed the barriers with his art. Through criticism and rejection, his perseverance paid off to become a master in his field. As he fought off this strong criticism in his early stages as an artist, Kandinsky created various harmonious places for himself and other artists to release their creativity; a safe haven of sorts in abstract art. This included the Neue Künstlervereinigung München (Munich New Artists’ Association) of which…

Read More >>

Show me your music – relevantie

Relevantie De relevantie van de workshop/lezing olv David Dramm zit voor mij in de behoefte om een tussenruimte te creeëren ten behoeve van het experiment met grafisch ontwerp met gebruikmaking van modern klassieke muziek of eigentijdse muziek. Daarvoor probeer ik te achterhalen waar de overlappingen en de verschillen tussen de twee disciplines zitten. Hoe denken ontwerpers en hoe denken componisten? Hebben ze een zelfde perceptie over conceptvorming en over tijd…

Read More >>

Lezing Florian Cramer – a Hybrid Publishing Toolkit for the Arts

Florian pleit voor a hybrid publishing toolkit for the arts. Het internet is quick en dirty geworden en print verdwijnt niet maar wordt steeds vaker gebruikt voor kunstenaarsuitgaven. Dit is precies het tegenovergestelde van de verwachting in de 90-er jaren waarbij we dachten dat met de komst van het internet de interactive mogelijkheden en het non-lineaire er een wereld aan creativiteit aan ons ontsloten zou worden. Integendeel, interactiviteit is verworden…

Read More >>

Voorbereiding studentenlezing David Dramm – Show me your music

  David Dramm is geboren in Illinois en groeide op in San Diego, California. De internationale pers beschreef hem als een Amerikaanse iconoclast. De Nederlandse pers omschrijft zijn muziek als een grensverleggend genre tussen Charles Ives, Jimi Hendrix en Lou Reed. Als componist, zanger, gitarist en tekstschrijver beweegt Dramm moeiteloos tussen klassieke muziek, improvisatie, rock muziek, theater en dans. Met vijftig andere musici richtte hij het muzikaal laboratorium Splendor op waar de workshop zal plaats vinden. David Dramm is geïnteresseerd…

Read More >>

Dutch Design Week 2015 II – Brain Music en Hot gadgets

Kubrickology: In het van Abbemuseum gaat het bij Kubrickology om brain music waarbij een head device middels softwaresignalen van de hersenen transformeren naar muziek. Bij mijn bezoek was ik benieuwd of er nog een vorm van componeren of bewerking door de softwaremaker om de hoek komt kijken of dat de hersenen van de gebruiker zelf daadwerkelijk aan het ‘componeren’ slaan. Het bestuderen van het Vimeo-filmpje waarbij een danser op zijn eigen…

Read More >>

Dutch Design Week 2015 I

Inventaris bezoekmogelijkheden DDW: Blijkbaar is het nog minder gangbaar dan ik dacht om modern klassieke (eigentijdse) muziek of te koppelen aan (grafisch) ontwerp, laat staan om er een categorie voor te bedenken bij een evenement als de Dutch Design Week. Met moeite heb ik voor mijn bezoek mogelijke evenementen of exposities weten te selecteren die zich met dit onderwerp bezig houden. Eigenlijk geen als ik streng selecteer, d.w.z. ik heb…

Read More >>

Kenneth Goldsmith

Kenneth Goldsmith, oprichter van UbuWeb Kenneth Goldsmith Lecture – “If We Had To Ask for Permission, We Wouldn’t Exist: A Brief History of UbuWeb.” ‘Kenneth Goldsmith’s writing has been called “some of the most exhaustive and beautiful collage work yet produced in poetry” by Publishers Weekly. Goldsmith is the author of ten books of poetry, founding editor of the online archive UbuWeb, and the editor of I’ll Be Your Mirror:…

Read More >>

Justin Bennett – beeld en geluid // image and sound

‘Sommige mensen horen kleuren, zien geluiden of ruiken cijfers, maar ik heb nooit last gehad van een dergelijke vorm van synesthesie. In mijn oren, creëert, definieert en beschrijft geluid de ruimte, maar het blijft altijd een gehoorservaring. De laatste jaren heeft digitale technologie banale vertalingen tussen media alomtegenwoordig gemaakt, maar de partituur is waar beeld en geluid elkaar traditioneel treffen. In de tweede helft van de twintigste eeuw hebben –…

Read More >>

Het creëren van grafische weergave partituur voor MAVEE

Onderstaande zijn in reacties op Goodiepal’s Mort aux Vaches ekstra extra. 27. september 2009 kl. 20:23 Anmeld Chronopolis looks amazing. going to watch it right now. thanks man! 27. september 2009 kl. 23:10 you’re welcome! Feel free to let me know what you think afterwards if you feel like it. 28. september 2009 kl. 02:03 Anmeld yeah i really like the style of it very much. i think the immortals…

Read More >>

Lezing Floria Cramer

Lezing door Florian Cramer, dean van de Worm Parallel University bij het Piet Zwart Instituut. (2013) For a new generation of students ‘new’ media are not longer that new. In a post-digital age the concept of ‘new media’ is dated. Now that the seductive and playful facade of new media is coming off, there is conversely a seductive trap for art and design schools to react just like the Arts…

Read More >>

In gesprek met Florian Cramer

Nauwelijks binnen bij 010-kenniscentrum of er staat een kop thee voor mijn neus. Na Florian Cramer de groeten van mijn vriend Menno te hebben doorgegeven verwijst Florian me in een noodtempo naar verschillende onderzoekers of mensen die actief zijn in dit veld, om te beginnen met grafisch vormgegeven partituren. Natuurlijk noemt hij John Cage als voorbeeld, maar als hij aan mijn gezicht ziet dat dit wèl bekende stof is komt hij rap…

Read More >>