Projectplan Stimuleringsfonds

Pages: 1 2 3 4 57

Doelstelling

Feitelijk heeft dit onderzoeksproject drie doelstellingen.

De primaire doelstelling is grafische ontwerpers in het audio-visuele domein het effect te laten ervaren van avant-gardemuziek op hun werk, om ze ertoe te verleiden niet meteen voor de meest voor de hand liggende oplossingen te kiezen. Op die manier kan deze muziek het experiment bevorderen en ervoor zorgen dat er ‘spannender’ ontwerpen worden gemaakt.

De tweede doelstelling is de avant-gardemuziek een breder publiek te laten bereiken met behulp van goede grafische vormgeving, naar analogie van de rol die ontwerpers hebben gespeeld in het populair maken van popmuziek. Ook punk was destijds een ‘moeilijk’ muziekgenre, maar dankzij de inventiviteit van de ontwerpers van platenhoezen (afb. 27), affiches en natuurlijk kleding (Vivienne Westwood!) wist deze stroming uiteindelijk toch een relatief grote schare jongeren aan zich te binden.

De derde doelstelling is van algemenere aard: het bevorderen van de aandacht voor geluid en muziek bij het maken van audiovisuele producties door ontwerpers. Geluid is immers vaak de helft van het ontwerp!

 


Never_Mind_the_Bollocks,_Here's_the_Sex_Pistols
Afbeelding 27 – Ontwerp platenhoes door Jamie Reid
Screen Shot 2015-12-28 at 01.46.06
Afbeelding 28 – Punk liet zo zijn stempel achter op grafisch ontwerp.

Doelgroep

Het project kent een drietal fases, waarin telkens nieuw publieksgroepen zullen worden aangesproken. In de eerste fase (vlak na de oplevering van de website) verwacht ik vooral grafische vormgevers (zowel academiestudenten als gevestigde ontwerpers) en MKM-musici te zullen bereiken. Op 17 en 18 februari 2017 vindt in de Kunstkapel aan de Zuidas in Amsterdam een 50-uursmarathon plaats waarin het jaarprogramma van Stichting CLOUD zal worden gelanceerd (zie de laatste alinea onder 3). Een week later is in Paradiso het Sonic Acts Festival 2017, waar veel musici uit de avant-gardesfeer zullen optreden en heel ‘dedicated’ publiek op af komt. Op beide plekken zal uitgebreid aandacht gevraagd worden voor Stretching the Disciplines.

Als de site onder grafische vormgevers en MKM-musici een ingeburgerd begrip is geworden, hoop ik ook de stap te kunnen maken naar een algemener, groter publiek, dat geïnteresseerd is in (experimentele) grafische vormgeving en avant-gardemuziek. Daarvoor heb ik in eerste instantie voor de vorm van een wedstrijd gekozen. In juni 2017 zullen op een voor het publiek toegankelijke plek alle inzendingen voor deze wedstrijd worden gepresenteerd, waarna een professionele jury een winnaar zal aanwijzen. Daarna zal de aandacht voor het bestaan van de site vooral moeten worden gegenereerd door de gebruikelijke propagandamiddelen (flyers, posters, sociale media en mond-op-mond-reclame).

Fase 1 (vanaf de oplevering tot drie à vier maanden daarna): jonge grafische vormgevers die nog op de academie of de hogeschool zitten, docenten grafische vormgeving, gevestigde grafische ontwerpers (met name voor het audio-visuele domein) en MKM-musici en -componisten. Veel gastcolleges op allerlei opleidingen, en seminars en demo-sessies bij allerlei instellingen op het gebied van grafisch ontwerp en avant-gardemuziek.

Fase 2 (drie à vier maanden na de oplevering): eerste ‘publieksmoment’: de Stretching the Disciplines-dag met een wedstrijd voor grafische vormgevers die zich van MKM-muziek bedienen, in juni 2017.

Fase 3 (van de Stretching the Disciplines-dag tot de einddatum van het project): iedereen met belangstelling voor grafische vormgeving en modern-klassieke muziek. Posters en flyers op plekken waar concerten plaatsvinden, zoals het Concertgebouw, Splendor en Muziekgebouw ’t IJ in Amsterdam, of op plekken waar veel grafische vormgevers heengaan, zoals Het Nieuwe Instituut in Rotterdam. Ook veel mond-op-mond-reclame en ’tamtam’ op de sociale media.

Planning

Zie bijlage


Lees verder…


Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.