The Art of Stretching the Disciplines

Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12  / inhoudsopgave / bronnen / literatuur / video’s

 

/ BRONNEN /

 

/ INLEIDING

 

PAGINA 1
1 Douglas Kahn (2001)
2 Henk Lamers, Jeanne deBont, Zombies en Fundamentalisten (2010, 2015). Alle delen zijn verzameld op mijn blogpagina: http://studiozenz.nl/master/konrad-
3 Alex Ross (2007) p. 317


 

1 / OUDE TUSSENRUIMTES

 

PAGINA 2
1 Naar aanleiding van de Off Course Sound Music Image, waar ik een introductieles gaf over de waarde van MKM voor ontwerp, ontving ik een mail waarin docent Frank Hutchison blijk gaf van zijn onvrede: ‘Nu SMI achter me ligt, vind ik eigenlijk dat het merendeel van de studenten dit heeft gebruikt om een geluidsspoor te maken voor een animatie of andere film die ze al hadden. Helaas hebben de meeste studenten dit niet gebruikt om in zo’n Off Course in te zetten op iets dat ze nog niet eerder hadden gedaan of nog niet wisten. […] Behalve dan Oscar. Die was meteen ook het moeilijkste om te begeleiden overigens. Begon er al mee dat hij zich wilde opstellen als vormgever. In de zin dat hij op het standpunt stond dat hij als vormgever zelf niet iets wil bedenken. Of eigenlijk dat dat niet hoeft, een soort recht eigenlijk. Dat was namelijk bedoeld voor de autonome afdeling. En daarmee ontstond meteen al een patstelling. De eerste les al. Want de cursus was namelijk bedoeld om wel tot een eigen product te komen. Ook voor de vormgevers. (Ik zou zeggen juist voor de vormgevers). Foute boel dus.’
2 Willem Hering, Hank Onrust (1998, 2015) https://youtu.be/5a62bF50oIA?t=19m15s
3 Robert Worby, Crackle goes pop: how Stockhausen seduced the Beatles (2015, 2015) http://www.theguardian.com/music/2015/dec/26/beatles-revolution-9-stockhausen-hymnen-avant-garde-pop?CMP=share_btn_tw
4 Willem Hering, Hank Onrust (1998, 2015) https://youtu.be/5a62bF50oIA?t=9m24s
5 Ibid https://youtu.be/5a62bF50oIA?t=11m45s
6 Auteur onbekend, John Cage (laatst bewerkt 27-05-2016, 1-12-2016) https://nl.wikipedia.org/wiki/John_Cage
7 Auteur onbekend, Experimental music (laatst bewerkt 26-09-2016, 1-12-2016) https://en.wikipedia.org/wiki/Experimental_music
8 Douglas Kahn (2001) p. 260
9 Alex Ross; op de achterkant van de Nederlandse vertaling van De rest is lawaai (AMBO, Amsterdam) wordt dit voorbeeld aangehaald om de discrepantie aan te geven tussen de bekendheid van moderne kunst en modern klassieke muziek, alleen noemt hij Stravinsky.
10 Douglas Kahn (2001)
11 Zweig, Interview with Allan Kaprow, audiotape; Douglas Kahn, p. 275
12 Douglas Kahn (2001) p.277
13 Ibid
14 Robert Worby, Crackle goes pop: how Stockhausen seduced the Beatles (2015, 2015) http://www.theguardian.com/music/2015/dec/26/beatles-revolution-9-stockhausen-hymnen-avant-garde-pop?CMP=share_btn_tw

PAGINA 3
15 Alex Ross (2007) p. 67
16 via Alex Ross (2007) p. 84; Alfredo Casella (1955) p. 108-109
17 Ibid; Lynn Garafola, Diaghilev’s Ballets Russes (Da Capo, 1998) p. 68
18 Alex (achternaam onbekend), The Music of The Shining,1980, (2012, 216), http://www.thecinemologists.com/2012/05/music-of-shining-1980.html
19 Alex Ross (2007)
20 Ibid p. 316
21 Ibid p. 317
22 Ibid p. 325
23 Ibid
24 Over de samenwerking met Eisenstein, zie Alex Ross (2007) p. 265; Yon Barna (1973) p. 215; Léon Moussinac (1970) p. 99; Marie Seton (1978) p. 385
25 Visual Music is een term die voor het eerst gebruikt werd zo rond 1920-1930. Cornelia en Holger Lund gebruiken in hun boek Audio.Visual de term voor audiovisuele producties waarvan de basis bestaat uit een gelijkwaardige of een in evenwicht gebrachte interactie tussen visuele en akoestische elementen. Dit kunnen min of meer kunst-gerelateerde producties zijn, die bijvoorbeeld in de historische context van live cinema bekeken kunnen worden, maar ook het VJ’en in clubs valt hieronder. De vele uitingen waren al vanaf het begin evident en bestonden uit live-performances met een ocular klavecimbel, tot oscilloscopische technieken of animaties. Cornelia en Holger Lund (2009), p 11-12
26 Cornelia en Holger Lund (2009)
27 Kerry Brougher, Jeremy Strick, Ari Wiseman e.a. (2005) p. 100


 

2 / HEDENDAAGSE TUSSENRUIMTES

 

PAGINA 4

1 Juraj Lexmann (2009)
2 digitale opname (2016) https://soundcloud.com/user-307135304
3 Auteur onbekend,The ArtScience Interfaculty (onbekend, 2016) http://www.interfaculty.nl/interfaculty/
4 Frans Evers (2002) p. 172
5 Juraj Lexmann (2009) p. 37
6 Auteur onbekend, Internet users (datum onbekend, 2016) http://www.internetlivestats.com/internet-users/
7 Juraj Lexmann (2009) p. 91, 92
8 Reaktor Productions, Premium Beat, Royalty Free Music and SFX, Wings (2016) http://www.premiumbeat.com/royalty_free_music/songs/wings
9 Stefanie Kraanen, Neuromarketing interpreteert brein verkeerd, Wat neuromarketeers zouden willen, maar nog niet kunnen (24-11-2015, 28-11-2016), https://www.nemokennislink.nl/publicaties/neuromarketing-interpreteert-brein-verkeerd
10 Auteur onbekend, RÉPONS, Meesterwerk van het muzikale experiment ontvouwt zich in de Gashouder (2015, 2016) http://www.hollandfestival.nl/nl/programma/2015/r%C3%A9pons/
11 Zsa Zsa Linnemann, 25 jaar Interfaculteit, Paradiso 27 juni (2015, 2016) http://studiozenz.nl/master/25-jaar-interfaculteit-paradiso-27-juni/; Joel Stonington,Life In Berlin: The History Of Loops (2015, 2016) http://nprberlin.de/post/life-berlin-history-loops; voor meer info Tilman Baumgärtel (2015)
12 zie 10
13 Huge Harry, Institute of Artificial Art Amsterdam, Radio for Everyone, A Computer’s Reflections on the Future of Broadcasting (1999, 2015) http://remkoscha.nl/iaaa/radio/manifesthh.html
14 Dick Rijken: ‘Ik vroeg ooit aan Martijn Padding (ed: docent Koninklijk Conservatorium Den Haag) wat er op de MP3 spelers van zijn studenten stond, en zijn antwoord was ‘alles’.
15 Mark IJzerman, CRDL (SOUND DESIGN & SENSOR INTERACTION) (onbekend, 2016)http://markijzerman.com/
16 Carsten Nicolai, unicolor (2014, 2016) https://vimeo.com/104910449
17 Matthijs Munnik, Microscopic Opera (2011, 2016) https://vimeo.com/28112105
18 Veit Erlmann (1998) p. 74 geciteerd in Juraj Lexmann (2009)
19 upload: TodaysArt, STRUCTET @ TODAYSART FESTIVAL 2006 (2007, 2016) https://www.youtube.com/watch?v=1Mw7RiQKthQ
20 upload: Tanja BuskingArtScience Graduation Exhibition 2013 Teaser (203, 2016) https://vimeo.com/69123080
21 Hans Nauta, De dance-klanken van morgen, Trouw (06-12-2001, 08-12-2016) http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/article/detail/2794081/2001/12/06/De-dance-klanken-van-morgen.dhtml; Frans Evers (2002)
22 Frans Evers (2002) p. 172
23 Ibid p. 165
24 Auteur onbekend, datum onbekend, De voorgeschiedenis van het Bauhaus http://studiozenz.nl/master/wp-content/uploads/2016/12/Bauhaus_HOD.pdf p 18, 19
25 Gesprek met Gabriele Marks, geen recording of notities
26 Ed van Hinte, ArtEZ Les Ed van Hinte 2016 (2016, 2016) https://youtu.be/O40cdtH4H6M

PAGINA 5
27 Auteur onbekend, Klassieke muziek (laatst bewerkt 22-10-2016) https://nl.wikipedia.org/wiki/Klassieke_muziek
28 Gert-Jan Prins, mail 17-12-2016
29 Helaas hier geen filmpje gezien het feit dat het geen recht doet aan de oorspronkelijke beleving waar de klankvelden zich op verschillende geluidsniveaus afspeelde, dat alleen door je fysiek te verplaatsen waargenomen kon worden.
30 Volgens Menno Grootveld, mede-organisator stichting C.L.O.U.D. voor kunstmanifestaties
31 Ik heb Isabelle Vigier twee keer geïnterviewd; van de eerste keer is er een bandopname, en van de tweede keer aantekeningen. Ze zijn door elkaar gebruikt.


 

3 / STRETCHING THE DISCIPLINES

 

PAGINA 6
1 Mijn collega-studenten zijn allen ontwerpers met een druk beroepsleven die daarnaast een masterstudie volgen, In dezelfde periode waren er toetsmomenten.
2 Michiel Uilen, David Dramm (2015, 2015): http://www.michieluilen.nl/wp_research/david-dramm/
3 Gaver, W, Dunne, A., & Pacenti, E. Design: Cultural Probes, Interactions Vol 6, Issue 1, Jan/Feb 1999


 

/CONCLUSIE

 

PAGINA 7
1 Sam Stourdzé e.a., (2016)

 


Lees verder …

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.