Gert-Jan Prins en BMB con @ Audio visual spatial cloud in de Kunstkapel

Audio visual Spatial: The Dynamic Exchange II

C.L.O.U.D. is een acroniem voor Consequential Laboratory of Unspecified Dimensions. De naam doet de verwachtingen rijzen. Het wil een omgeving zijn voor multidisciplinaire uitwisseling en creatie. Daarin vallen ook disciplines als natuurkunde, wetenschap op academisch niveau en ontwerp. De avond in de Kunstkapel wordt gecureerd door Lee Ellickson. Andreea Peterfi is verantwoordelijk voor het grafisch ontwerp.

De dynamische uitwisseling waar de titel aan refereert is niet gelijk  aan  die tussen kunstenaar en publiek, maar die disciplines die niet exclusief voorbehouden zijn aan geluid, visualiteit en ruimtelijk werk. Deze disciplines willen niet alleen zichtbaar worden maar in en door elkaar ’transformeren’.

Gert-Jan Prins en Martijn van Boven doen een performance met staalwol, ruwe magnesium, een draaibank, kristallen, drums, resonantie en electronica. Het werk draagt de naam ‘Black Smoking Mirror 360 degree version, White Signal and Light Press‘. Wat mij opviel was hoe licht, aan de hand van een soort lont, en noise een interactie met elkaar aangingen en hoe Prins op eigenzinnige wijze met zijn drums een muur van noise weet te generen, net zo energiek en fris was als ik hem in de tachtiger jaren als drummer had leren kennen.
Gevolgd door BMB con met een performance met fel licht, metalen platen of naar ik mij herinner eerder vellen, roterende discs, glas, een mixer, een bowling bal, elektrische boren en analoge electronica, optische en akoestische lenzen en spiegels zorgde voor een spektakel dat me het meest deed denken aan een soort ZERO kunstwerk, maar dan in het heden getransformeerd.
Mijn vooroordelen tegen de noisecultuur waren lange tijd aanzienlijk, maar mijn mening moet bijgesteld worden: het was actueel, vibrerend en intrigerend. Geluid en beeld deden ertoe. Noise is een manier om kunst die prettige hoekigheid te geven die het tegenwoordig te vaak ontbeert. Het is een wereld vol kansen, en naar mijn overtuiging een rijke voedingsbodem ook voor ontwerp.

Leuke bijkomstigheid was dat ik even sprak met Joost Rekveld, bekend om zijn abstracte films die hij ziet als ‘visual music for the eye’. (Zie ook mijn artikel Show me your Music: http://studiozenz.nl/master/assement-2-show-me-your-music/) Hij was tijdens deze manifestatie in dienst van BMB con en ik zou graag meer van zijn films zien.

 

kunstkapel2 kunstkapel6 kunstkapel1

kunstkapel5

 


 

 


 

2016-03-13 16.07.57

2016-03-13 16.04.22

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.