Things to Remember

Gisteren in gesprek met Harma. Ik werd in het kader van de Trails erop gewezen het begrip breder te trekken: autonomie bij kinderen, wat is de kernwaarde, de psychologie ervan. Kinderen worden autonoom geboren. Autonomie in de wetenschap, de samenleving. Wat betekent het voor onderwijs, voor hoe de wereld zich ontwikkeld? Hoe kan je het overdragen op studenten? Hoe kun je het inzetten voor je lespraktijk. Voor wie en wat…

Read More >>

Research Blog/01/Mapping

Feedback Hanna: Opvallend is dat mijn bijna alle vragen die zich tot mijn onderwerp verhouden zich voornamelijk in de ‘abstracte hoek bevinden. De vragen waarvan ik dacht dat ze zich nog enigzins relateren tot ‘Participanten’ blijken uiteindelijk abstracter dan ik dacht. Ze stelde voor  om in gesprek te treden met gebruikers/opdrachtgevers stel dat-vraag te stellen: stel dat ik gebruiker was wat zou ik dan verwachten? andere participanten te bedenken om aan…

Read More >>

Irma Boom, Autonomie in opdracht

Irma Boom interviewen Wat maakt de boekontwerpen van Irma Boom zo uitzonderlijk? En welke plek nemen deze binnen haar grafische oeuvre in? Op die vragen probeert designhistoricus Mathieu Lommen een antwoord te geven in de publicatie die verschijnt ter gelegenheid van de Johannes Vermeer Prijs 2014. Irma Boom verkent obsessief het publieksboek, dat in oplage industrieel wordt geproduceerd. Steeds zoekt ze inhoudsgericht naar een unieke materiële vertaling. Voor haar is…

Read More >>

Critical Reading 01/Close Reading

De Close Reading-les van Deanna Herst was inspirerend. Ik was vooral gecharmeerd van het stuk van The Poetics of the Open Work van Umberto Eco, een eerbetoon aan en een analyse van het begrip Open Works, waarbij Eco aan de hand van verschillende voorbeelden aantoont dat deze al sinds de Barok aan de orde zijn. Het stuk laat zich ontcijferen als een beeldhouwstuk of een Steen van Rosetta, waarbij het onderwerp Open Works van alle…

Read More >>

De Renaissance van het Boek, Irma Boom

Vrij Nederland, Irma Boom: de vrouw die het boek redt, Sander Pleij, 28 oktober 2014 In een boek bevries je informatie in samengestelde vorm en creëer je een moment van reflectie, waarop je weer verder kunt ontwikkelen. Dat is voor mij de essentie. Als dat het boek is, dan denk ik dat het boek juist nú een meerwaarde heeft. Daarom praat ik over de renaissance van het boek.’  

Read More >>

De hybride kunstenaar

De Hybride kunstenaar door Pascal Gielen, Camiel van Winkel en Koos Zwaan een uitgave van de Expertisecentrum Kunst en Vormgeving, St. Joost Avans, schetst het huidige cultuurbeleid en een reflectie over de al dan niet overbodige autonomie van de hedendaagse kunstenaar. De relevatie ervan ligt er voor mij vooral om me op de hoogte te stellen van de huidige discussie, maar ook te lezen hoe er met terugwerkende kracht gekeken wordt naar…

Read More >>

Postmodernisme en design

02/14/2015 In een gesprek met Marc Mulders tijdens de borrel van de Master Design, over de overlap tussen beeldende kunst en ontwerp, maakte Marc de opmerking dat hij zich domweg niet kon voorstellen iets te creëren zonder daar de noodzaak vanuit de wereld, de vraag te voelen: zijn werk is altijd ten dienste van de gebruiker. Ikzelf kan me geen boeiend ontwerp voorstellen zonder autonomie, lees: eigenheid, waarbij het niet uitmaakt hoe…

Read More >>

Autonomie als waarde

02/14/2015 Dilemma’s in kunst en Onderwijs Samenstelling/redactie: Marie-Josée Corsten, Christianne Niesten, Huib Fens, Pascal Gielen In Autonomie als waarde onderzoeken theoretici, docenten en kunstenaars de betekenis van autonomie voor de kunsten en voor het (kunst)onderwijs. Ze komen allen tot de conclusie dat de maatschappij waarin we leven onmogelijk kan zonder autonomie.  Interessegebied: De ervaring en mogelijkheid om zich van een werkelijke wereld naar een imaginaire wereld te kunnen verplaatsen doet…

Read More >>

Meer of minder autonomie

02/14/2015 door: NELLE BOER: 23-06-2014 In het Zwolse Museum De Fundatie is de expositie Meer macht te aanschouwen. De expositie, samengesteld door schrijver en kunstcriticus Hans Den Hartog Jager, heeft als onderwerp de macht, de invloed van de hedendaagse beeldend kunstenaar. Interesse: De relatie tussen autonomie en politieke beslissingen waarmee de maatschappelijke hiërarchie van kunstenaars is gaan schuiven zodat de (commerciële) instituten en het museumbezoek inmiddels de scepter lijken te zwaaien over wat gevalideerd wordt…

Read More >>

Elke kunstenaar is een ontwerper

02/14/2015 Pleidooi voor een ontwerpkritische praktijk Max Bruinsma over hoe de beeldend kunstenaar zich verhoudt tot de veranderende visuele cultuur (rond 2000) waarin deze zich breder moet beargumenteren. Daarbij haalt hij het discours aan rond vormgeving en ontwerp in de context van de autonome beeldende kunst. Max Bruinsma is voor mij het DNA waar ik vandaan kom. Ik vond het erg frappant dat ik een stuk van zijn hand vond toen ik mijn speurtocht…

Read More >>