ideeën voor vrije ruimte (mail aan Harma)

A. Momenteel bezoek ik zoveel mogelijk relevante presentaties, tentoonstellingen en conferenties op het terrein waar muziek/geluid en beeldende kunst/ontwerp elkaar ontmoeten om het huidige discours zo goed mogelijk in beeld te krijgen. Voorbeelden van al bezochte evenementen zijn: 

1. presentatie van Girikh Graphics samenwerkingsproject van geluidskunstenaar OMFO en ontwerper Vladimir Grafov voor de Biennale in Venetië 2015 in de theewinkel Ψ-Garden (resultaat op blog: http://studiozenz.nl/master/%CF%88-garden-minusculum/ )

2. 25 jaar ArtScience: lezingen van kunsthistoricus Michael van Hoogenhuyze over zijn visie op het creatieve proces en Edwin van der Heide en Taco Stolk belichten in hun lezing het commentaar van Dick Raaijmakers op Pierre Boulez’ benadering van live elektronische muziek. Er zijn kunstwerken en installaties te zien van Marloes van Son (COLC – undrown), Jet Smits (LC Environment),Bart Koppe (A Small Stubborn Sound Machine), Sebastian Frisch (Biophonic Garden),Daniel Berio (Graffitizer), Ivan Henriques en Angela de Weijer. 

ArtScience Interfaculteit is relevant gezien het feit dat het instituut een interdisciplinaire bachelor- en masteropleiding is waarin ondermeer het onderzoek naar de rol van muziek/geluid en visuele kunst gestimuleerd wordt, zij is namelijk ingebed in o.a. zowel de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten als het Koninklijk Conservatorium in Den Haag.

3. De heropvoering van ZERO-kunstenaar Otto Piene in het Stedelijk Museum, The proliferation of the sun 1966-1967 is een 25-minuten durende multimedia performance waarbij gebruik gemaakt wordt van geluid en verschillende projectoren. De dia’s laten druppels verf zien hetgeen een abstract beeld oplevert van organische vormen en prachtige patronen. Het geluid is een soundtrack van de stem van Piene die de projectbedieners instrueert in een ‘poëtische reis door de ruimte’.

Meerdere zullen volgen. Een weerslag zal te vinden zijn op mijn blog.

B. Een andere invulling van de vrije ruimte is David Dramm een lezing te laten geven over Splendor. Splendor wordt gerund door een groep van 50 professionele topmusici uit alle hoeken en gaten van de internationale muziekwereld. Dwz uit het klassieke / eigentijdse circuit, popmuziek en jazz. Daarin is het erg succesvol. De kracht van Spendor is ondermeer dat het onafhankelijk is van het reguliere circuit waardoor de musici vrij zijn in wat ze willen delen met het publiek en het aanbod niet afgestemd hoeft te worden op een format dat  een, twee jaar voorafgaand aan een uitvoering bedacht is. Dat levert een gevarieerder programma-aanbod op met veel meer experiment dan dat het publiek gewend is.

Het resultaat, zo is mij door Dramm verteld, is dat het publiek zich vrijelijk begint te bewegen tussen de aangeboden genres. Ik stel mij voor dat binnen Splendor mogelijkheden zouden kunnen zijn om samenwerkingsverbanden te vinden voor een crossover met ontwerp of andere visuele middelen.

C. Een laatste idee is om met de groep een sessie mee te maken van geluidskunstenaar OMFO en ontwerper Vladimir Grafov. Het door mij bezochte evenement liet een crossover zien van verscheidende vormen van muziek, maar ook geur en smaak. Hierbij stel ik me voor dat we de kunstenaars om een aangepast programma vragen dat toegespitst is op mijn onderzoeksvraag. Bijvoorbeeld door hun te vragen wat voor hun de waarde is van muziek voor design en hoe ze dat toegepast hebben binnen de verschillende projecten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.