Ontwerp voor tussenruimte – gesprek met David Dramm

David Dramm is een bevriende eigentijdse componist. Daarnaast is hij een van de oprichters van Splendor, een club voor alle soorten muziek, verzonnen en opgericht door 50 topmusici en hun publiek en waarover hij tijdens een ontmoeting een paar maanden geleden vol vuur over vertelde. Ik heb hem gevraagd of hij wil meedenken over het bedenken van een tussenruimte waar er sprake kan zijn van een samenwerking tussen componisten en ontwerpers. Zelf heb ik een paar jaar geleden met programmeur Pascal Haakmat een website gemaakt voor David, dat het midden houdt tussen een database, een infographic en een interactieve soundscape. Met de vormgeving wilde ik het werk van David verbeelden: gestyleerde vormen die ontsporen, omkiepen, dansen. Aan het einde van het telefoongesprek vanmorgen hebben we afgesproken dat ik bepaalde delen, zoals een mogelijke workshop concreter zou uitwerken en dan zouden we een afspraak maken. Een goede vorm voor een workshop te bedenken vind ik lastig. Dit kan ik wellicht meenemen in de workshop met ontwerpbureau Afdeling Bijzondere Zaken.
David heeft over een week of drie, vier meer ruimte en tijd.

Hieronder volgt het telefoongesprek dat ik met David gevoerd heb.

Meedenken over tussenruimte

Je hebt zelf met ontwerpers gewerkt, ik zag op Vimeo dat je een compositie gemaakt hebt voor orkest en waar beelden bij werden geprojecteerd.Welke?
Ja, je bedoeld Klanken van de Stad. Ik heb daarnaast veel gewerkt met filmaker David Lammers, zoals bijv. Langer Licht een film waar maar één glimlach nodig is om een vader en een zoon met elkaar te verzoenen.3  Ik zelf vind het interessantst wanneer het gaat om visuele kunstenaars met een duidelijke andere signatuur. Wat me opvalt is dat er vaak sprake is van dat theatermakers, operaontwerpers (librettisten), filmmakers, choreografen etc. vanzelf de samenwerking met componisten opzoeken om hun werk te ondersteunen, maar dat componisten zelden een vormgever/vormgeving kiezen als uitgangspunt voor een werk.
Opmerkingen Zsa Zsa: Maar nemen deze ontwerpers een compositie dan soms ook als uitgangspunt voor een werk? Andere vorm van samenwerking die ik op zijn FB-pagina vond: Wanna Play?

Ken jij andere componisten die zo’n samenwerking  leuk of interessant zouden vinden?
Je zou mensen kunnen opzoeken die zelf beiden doen, of duo’s die veel samenwerken. Wellicht kunnen we een discussie op touw zetten over de relatie tussen vormgeving en muziek.
Ik zal je wat links sturen.

Zou je eventueel een bijdrage willen leveren aan een workshop of mee willen denken?
Ja, binnen Splendor is er ruimte voor evenementen met onderwijsinstellingen, en een workshop zou daar binnen kunnen vallen. Het handigst is als het samenvalt of aangehaakt wordt met een ander (al bestaand) evenement zodat het breder getrokken kan worden.

Zou je in de vorm van lezing op de Willem de Kooning over Splendor en jouw samenwerkingen met andere visuele kunstenaars willen vertellen?
Ja prima.

Ken jij de jongens van de Interfaculteit? Wellicht dat zij vanuit hun interdisciplinaire onderwijsvisie ook belangstelling zouden kunnen hebben voor een debat.
Niet persoonlijk, maar natuurlijk ken ik ze wel.
We zouden het project in stukjes kunnen knippen, dingen uitproberen en vandaar uit verder denken.

1. zie ook http://splendoramsterdam.com/musici/david-dramm/
2. En verder was ik bekend met Cirklo voor Krisztina du Châtel.
3. Zie ook http://splendoramsterdam.com/ledenconcert-david-dramm-2/

Over nadenken

Welke trigger zou je kunnen bedenken om beide partijen aan het werk te zetten en waarbij de uitkomst iets oplevert voor het onderzoek.

Ik moet David mijn Conversation Pieces laten zien. Die laten zien hoe ik over een tussenruimte heb nagedacht.
Conversation Piece 1
Conversation Piece II

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.