Resultaten off course Muziek/geluid en visualisatie

(Zie ook mijn blogpost: In gesprek met Frank Hutchison en de lesmodule, de laatste gedeeltelijk van de hand van David Dramm.)

Op basis van de resultaten nav de off course-module Muziek/geluid en visualisatie waar ik in februari 2016 een lezing gaf over mijn onderzoek in een historische context ben ik positief gestemd. De werken van de studenten, veelal ontwerpers gaven aan dat ze een ingang vonden in een genre muziek die hun niet eigen was maar waar ze verassende resultaten mee boekten. In een gesprek met Oscar kwam naar voren dat hij zelf nooit op het idee gekomen zou zijn noise in te zetten voor zijn concept, sterker nog, dat hij nooit tot een dergelijk concept gekomen zou zijn. De opdracht om avant-gardemuziek of noise in te zetten, daarvoor moest hij terug naar een persoonlijke benadering van de opdracht hetgeen resulteerde in een prachtig minimalistisch werk. Is dat niet juist de kracht van muziek, dat het een directe impact heeft op persoonlijke emoties, en dat hij daaruit kon putten voor een innovatieve manier van werken? Tijdens het interview achteraf bespraken we, dat hij de voice-over waarin hij een verhaal verteld over een moeilijke ervaring, wellicht achterwege kan laten, om zodoende de interactie tussen beeld en geluid te bekrachtigen wat het concept waarschijnlijk nog sterker zou maken, tijdloos. De emotie zit hem nl al in het gemaakte beeld in combinatie met het geluid.

(Beeld en filmpjes volgen nog.)

Beoordelingen van Frank Hutchinson

Oscar
Beeld. Wat ik interessant vind, is dat je kijkt naar een stilstaand beeld. Doordat je dit beeld subtiel hebt laten bewegen ontstaat er een idee van tijd en beweging bij de kijker. Wat eerst regen lijkt, blijkt in tweede instantie een ruis te zijn die steeds duidelijker hoorbaar wordt. Op een subtiele manier heb je daarmee iets gedaan met de relatie tussen beeld en geluid. Het verhaal dat je vertelt, vraagt erom om er de tijd voor te nemen en er geconcentreerd naar te luisteren. Het verhaal zelf viel mij zwaar. Ik heb veel gezien en gehoord op Minerva de afgelopen vijfentwintig jaar, maar een dergelijk dieptepunt zie ik als een hoogtepunt dat nog niet eerder was bereikt. Ik schat in dat het geen makkelijke keuze is geweest om dit te vertolken. En dat je daarmee jezelf in het diepe hebt geworpen om een persoonlijk werk te maken.  Verder heb ik in de Off Course je betrokkenheid zeer gewaardeerd, zoals onder andere je verhaal over je eigen voorkeuren en fascinaties voor de klas. Maar ook je bereidheid om mee te denken over het werk van je medestudenten.

2016-06-08 17.26.26 copy

Han
Ik was verrast om bij de presentatie nu alle drie de delen te zien die je hebt gemaakt. Met name de afgelopen maand heb je ineens een spurt gemaakt. En in relatief korte tijd heb je dit gemaakt. Volgens mij ging het heel snel toen je eenmaal een idee had. Nogmaals vind ik, wat ik deel 1 noem , nog steeds het sterkst. De relatie tussen beeld en geluid is hier sterk en sluit op elkaar aan. En je wordt daar als het ware in het beeld gezogen. Ik zag ook dat je dit deel 1 nog hebt uitgebreid. Volgens mij heeft het werken met Ableteon een positieve werking gehad. En is het werk eigenlijk ook ontstaan door met geluid bezig te zijn.

Je werkhouding vond ik heel goed. Je was consequent in elke les aanwezig.

Marusa – Milan
Marusa I appreciate that you took the opportunity to learn how to work with premiere and how to edit images like this. I would have liked to talk more during the process of making this film with you.  I think that the narrative contrast in the film could have been bigger if the film would have started even more normal. I mean that you think as a viewer that you see a film about a handkerchief factory and all of a sudden it changes into several weird things. This turning point could have been  sharper and I believe that the effect of losing grip on the subject and getting lost as a viewer could have been greater in that sense.

The soundtrack of Milan is allright. And fits good to the images.

Jasper
De beelden die je gemaakt hebt zijn spectaculair. En “weird”, ongrijpbaar. De soundtrack ondersteunt de sfeer en de intensiteit van de beelden. Maar ik word nog steeds niet helemaal blij van de montage. Ik denk dat het interessant geweest zou zijn om ere een opbouw in te brengen waarbij er een zogenaamd “normaal’ , neutraal begin is. Waarbij je als kijker nog niet doorhebt dat je kijkt naar 3D. Waarin je nog niet weet wat je kan verwachten. En dan opeens brandt het los. Jij begint al meteen op volle sterkte en ik vind dat je dan al meteen teveel weggeeft. Ik denk dat een groter contrast tussen rust en explosief een groter effect had gesorteerd.

Anthea
I like the way you used your own pictures for this. I like the pictures as they are. They have a nice atmosphere. I like the way you used the soundtrack underneath these images. And the fact that you made the soundtrack on your own. A nice result. 

Anouk
Het plan om een animatie te maken over geluid binnen in huis en geluid buiten in de openbare ruimte en het contrast daartussen was een interessant en goed uitgangspunt. Helaas ben je er te laat mee begonnen. Jammer want de tekeningen die je er tot nu toe voor gemaakt hebt, zien er goed uit. Ik hoop dat deze animatie er alsnog komt. De oplossing om oud werk te gebruiken voor een nieuw werk werkte effectief. Ook dit ziet er goed uit. Maar toch blijft bij mij hangen dat je met een betere planning een nog veel interessantere animatie had kunnen maken. 

Linda
Goed dat je hebt doorgezet om dit filmpje te maken. Het is een kort filmpje maar geluid –beeld relatie is er duidelijk in aanwezig. Ik vind de overgangen tussen het ene en het andere beeld soms wat abrupt, enkele meer vloeiende overgangen hadden mijn voorkeur gehad. Maar het geheel ziet er overtuigend uit.

Hugo en Rasmus
Interessant dat jullie hier op elkaar reageren ieder vanuit zijn eigen discipline. Alhoewel dit als schets (try –out) is gelabeld zijn er toch een paar dingen die naar mijn mening iets strakker hadden gekund. Met name op het gebied van de kadrering. Ik denk dat het oppervlak waar Hugo op werkt groter in beeld had gekund. De uitvergroting van het geluid werkt goed, bijvoorbeeld bij het afscheuren van het tape. Het idee van een schilderij als geluidsklankbord werkt, maar ik had het graag meer uitgewerkt gezien.

Chelsea
My first encounter with the object you made brought me in a light state of confusion. What is it, was the first question that came to my mind. It is a black sphere and it felt a little bit sticky. Hanneke showed it to me and wondered if it was a dangerous object. Does it make sounds ? I couldn’t find an entrance for a plug or whatever. So this is the object Chelsea made I concluded. Unfortunately on whatever reason  it didn’t get a decent place in the presentation. Can you please go there yourself to put this object on a pedestal?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.