Lino Hellings en Hans Aarsman over veldwerk

Lino Hellings en Hans Aarsman geven een lezing over onderzoek plegen, 30 september Pakhuis De Zwijger.

Tijdens deze editie van Papa Veldwerk is Hans Aarsman te gast. Hans vertelt over zijn werk en zijn werkwijze en gaat met Lino Hellings, oprichter van PAPA, in gesprek over kijken, verzamelen en ordenen. De manier waarop je kijkt is belangrijk. Je ontdekt patronen door of volledig in te zoomen (microblik), ofwel volledig uit te zoomen (macroblik). Hoe ga je met een open blik op onderzoek uit en wat doe je uiteindelijk met de gegevens die je verzameld hebt?1

De lezing had onderdeel kunnen zijn van de onderzoeksmethodes die de master aanbiedt. Het begint met een introductie van Lino Helling waarin ze uitlegt over haar initiatief PAPA onderzoek doet naar  allerlei omstandigheden in diverse gebieden. Ze noemt dat worldmapping. Bijvoorbeeld de leefomstandigheden in een ontwikkelingsgebied. Een voorbeeld hiervan is The book PAPA Critical City Guide Dhaka, gepubliceerd in Oktober 2014.

PAPA is an instrument for worldmapping gently fixing even the most stubborn pieces into a meaningful pattern. PAPA inspires a broad audience and informs specialist arenas as art, citydevelopment, politics and the news industry.

Haar methode wordt geïllustreerd door de uitspraak waarmee ze de lezing opent: ‘Veldwerk is onderzoek waar de actie plaatsvindt: thuis.’ en ‘Wat er nodig is, is een open blik met een simpele vraag in je achterhoofd‘.

Designtechniek
Ze stuurt een aantal fotografen een week de straat op die iedere dag twee foto’s nemen van dingen die opvallen of waar hun oog op valt. Na die week verzamel je de foto’s, kiest er twee uit en leg je uit waarom je deze beelden gekozen hebt. De foto’s hoeven niet mooi te zijn of een andere esthetische kwaliteit te hebben. Vervolgens leg je van alle fotografen de twee foto’s bij elkaar en kun je kijken naar de overlap of samenhang. Het is een manier om een andere kijk op iets te krijgen. Bij een presentatie moet het voorbeeld exemplarisch zijn, daar waar een persoonlijk verhaal aan vast zit en waar de beschrijvende kracht van het verhaal de gebruiker mee kan nemen. Vertel het verhaal simpel.
Wat me niet duidelijk wordt of ze in bepaalde situaties haar methode aanpast of aanvult. Of dat deze methode altijd even effectief blijkt. 

Hans Aarsman
Aarsman verwijst naar een aantal projecten zoals de Schutterijen op de schilderijen in Het Rijksmuseum, waaronder de Nachtwacht van Rembrandt en legt zijn fascinatie uit voor foto’s genomen uit de lucht en Google Earth. Hilarisch is het voorbeeld van de Cuba-crises waarbij gebruik gemaakt wordt van opblaasbare tanks om de aandacht van de vijand af te leiden van waar de echte actie plaats vindt. De truc lukte natuurlijk maar een keer, waardoor ze erna de sporen moesten faken. Hetgeen geschiedde.

In het verhaal over de schutterijschilderijen legt hij het verband uit van de afmeting van de schilderijen en de afmeting van de persoon zelf. Hoe belangrijker de persoon, hoe groter zijn plek is op het doek.

Een heel bijzonder verhaal is…

Onderzoek aan de hand van Sherlock Holmes
Vertel het aan anderen, het maakt je verhaal scherper en helderder

Lever bewijs (voorval) uit eerste hand. There is nothing like first-hand evidence.
Observeer. Sherlock zegt tegen Watson: You see, but you do not observe. The distinction is clear.
It is a capital mistake to theorize before one has data. Insensibly one begins to twist facts to suit theories, instead of theories to suit facts.

Breng geen hiërarchie aan, zorgt voor tunnelvisie
Denk, zoals bij een detectiveverhaal, niet aan wie het gedaan heeft, maar verzamel feiten.
Maak gebruik van niet-pretentieuze foto’s, zoals flitsfoto’s, streetview van Google, plaats van delict etc.

Verder verwijst Aarsman naar zijn Ted-lezing waarin hij verteld over hoe hij stapte uit de esthetiek van de fotografie. Hij heeft een hekel aan wat hij de ingeblikte esthetiek fotojournalistiek van The Gardian of World Press Photo noemt: twaalf paraplu’s op een rij en één gele. Die esthetiek verteld helemaal niets maar verdoezeld eerder. Het is scoren op rekening van slachtoffers.

 Zsa Zsa Linnemann

1 https://dezwijger.nl/programma/hans-aarsman-2

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.