Arnold Schönberg – Die Glückliche Hand

Schoenberg_120103a

Drama met muziek.
Met Die Glückliche Hand wilde Schönberg ‘geluid voor ogen’ creëren door intense kleuren te gebruiken om de ontwikkeling van het stuk te benadrukken.1 Schönberg was in The Light and Storm Crescendo erop uit om een paralel van synthetische bewegingen van muzikale geluidskleuren en gekleurde podiumbelichting te creëren. Dit lijkt naadloos aan te sluiten bij Kandinsky’s benadering van Der Gelben Klang.
Schönberg schreef zelf het libretto voor Die glückliche Hand.

De uitvoering hieronder is van Pierre Audi. Frans Evers zegt hierover in De Academy of the Senses dat in deze interpretatie het gebruik van licht en kleur, speciaal in het essentiële gedeelte Light and Storm Crescendo, nauwelijks de aandacht kreeg die het verdiende, ondanks Schönberg’s opmerking dat:

In Die Glücklige Hand the main thing is …The colored light play. Very intense light sources are needed and good colors. The set must be painted in such a way that it takes on the colors! (Stein 1958)

Meer essentiële informatie over de samenwerking van Schönberg en Kandinsky is op mijn blog te vinden: http://studiozenz.nl/master/arnold-schonberg-en-wassily-kandinsky/

 

Bron:
1. Frans Evers, The Academy of the Senses, ArtSience Interfaculty Press

 


 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.