In gesprek met Florian Cramer

Tristan_Perich_With_1_Bit_Symphony_By_D_Yee_800
Het hoesje dat de 1 bit Symphony van Tristan Perich bevat.

Nauwelijks binnen bij 010-kenniscentrum of er staat een kop thee voor mijn neus. Na Florian Cramer de groeten van mijn vriend Menno te hebben doorgegeven verwijst Florian me in een noodtempo naar verschillende onderzoekers of mensen die actief zijn in dit veld, om te beginnen met grafisch vormgegeven partituren. Natuurlijk noemt hij John Cage als voorbeeld, maar als hij aan mijn gezicht ziet dat dit wèl bekende stof is komt hij rap met andere voorbeelden, zoals de deense musicus/componist Goediepal en andere tips die hieronder op een rijtje worden genoemd.

We hebben het erover dat door de digitalisering veel muziek geen drager meer heeft. Over UbuWeb van Henneth Goldsmith dat avantgardemuziek promoot en inmiddels tien jaar bestaat, maar dat CD’s nauwelijks meer gemaakt worden. Daarentegen is volgens Florian vinyl mode en de grootst groeiende markt. Hij verteld over de lp’s die worden uitgebracht en meer lijken op kunstenaarsboeken dan op een muziekuitgave en dat op de hoes, of het meegeleverde drukwerk, altijd wel een downloadcode staat zodat je het altijd en overal kan afspelen op je handheld.
Hoe fantastisch zou het zijn om het format van de wel heel erg basic vormgegeven en identiteitsloze Soundcloud (een soort YouTube voor digitale muziek) te herontwerpen zodat de site aantrekkelijker wordt en digitale muziek gepromoot kan worden onder een mainstreampubliek? De eigentijdse muziek die er ge-upload wordt nodigt tenslotte uit tot spannende visualisaties en kan digitale muziek een gezicht geven. Op deze manier zou eigentijdse- en modern klassieke muziek of noise wat makkelijker zijn weg de wereld in vinden. En passant komen de Budda-machines langs: een soort kleine kastjes waar de boeddhisten mantra’s op af spelen, en hoe Throbbing Gristle er loops op gezet heeft: Gristleism. Als ik moeite heb met de naam te spellen trekt hij mijn aantekenboekje naar zich toe om het zelf wel even op te schrijven, hetgeen al vaker tijdens dat gesprek is gebeurt – zoals Tristan Perich die een 1bit-symfonie heeft gemaakt (http://www.1bitsymphony.com/) en waarvan de electronica  verwerkt is in het hoesje zelf. De promosite ervan ziet er fantastisch uit. Mogelijkheden te over om iets te ontwerpen voor een wat breder publiek. 

Jammer genoeg geeft Florian ook aan dat er op de Hogeschool van Rotterdam geen onderzoeksprogramma lijkt te zijn om bij aan te haken. Hij adviseert me met Marc Mulder te gaan praten omdat hij zich met popmuziek en design bezig houdt. Wellicht zit iets gezamelijks in het vat.

Desondanks loop ik koud een half uur later de deur uit met een vol hoofd en een mogelijke onderzoeksvraag: Hoe kan je met behulp van ontwerp modern klassieke of eigentijdse muziek wat meer bekendheid geven binnen een mainstream publiek?

 

 

Musicus/componist Goediepal

Mort aux Vaches ekstra extra. Goodiepal houdt zich o.a. bezig met de grafische weergaven van partituren.

Goodiepal or Gæoudjiparl van den Dobbelsteen, whose real name is Parl Kristian Bjørn Vester, is a controversial Danish/Faroese musician/composer. Goodiepal’s work often involves lectures and performances on the future of computer music, his own compositional practices and resonance computing. His tours have included 150 universities internationally. From 2004 till 2008 he was the head of the electronic music department and a teacher at DIEM (Danish Institute for Electro-acoustic Music) at the Royal Academy of Music in Aarhus, Denmark. He is the author of two books, Radical Computer Music & Fantastisk Mediemanipulation and El Camino Del Hardcore – Rejsen Til Nordens Indre.

Goodiepal is also known for travelling over very long distances using only his home-made cabin bike Kommunal Klon Komputer 2 that, with the help of a top-of-the-line dynamo system, could provide all the electric power needed for the equipment he used during a concert (which often involves playing back and recording from his audio recorder).2

Goodiepal heeft verschillende initiatieven zoals Snappidagg bewerkstelligd om onderzoek te doen naar grafische partituren, ze te maken en te bewaren:
http://www.krishve.com/gfx/mavee/mavee.html
http://www.thewire.co.uk/audio/tracks/exclusive-goodiepal-download op deze site is audio te vinden speciaal voor Wire gemaakt. (Site werkt niet in Google Chrome.)
https://www.flickr.com/photos/32556543@N05/sets/72157609437204597/ hier zijn ontzettend veel creatieve partituren te vinden.

 

snappidagg64

 

snappidagg58-2

 

8084371381_d526260a6b_k

 

partituur7164494413_828fb3e405_k

De Player

Uitgeverij in Rotterdam voor geluidspoezie. Zij doen uitgaves van partituren en handgemaakt LP’s. De LP’s lijken meer op kunstenaarsboeken dan op een muziekuitgave.

Gert Jan Hobijn en Staalplaat

Staalplaat maakt volgens Cramer gedrukte catalogi waarin geluid geïntegreerd is en daarmee dus onderdeel zijn van de catalogus zelf.
Creatief directeur van Staalplaat soundsystem: http://www.staalplaat.org/site/
Artikel in De Volkskrant: http://www.volkskrant.nl/beeldende-kunst/het-alledaagse-is-een-constante-gebleven-in-hobijns-werk~a3784349/

‘Zestien jaar geleden startten Geert-Jan Hobijn en enkele gelijkgestemde zielen met een voorkeur voor extreme en experimentele muziek Staalplaat, een winkel en een label. Geïnspireerd door de DIY-filosofie van de punk, begon Staalplaat als cassettelabel, terwijl het tevens mede-organisator was van een reeks legendarische concerten in het N.L. Centrum, de eerste plek in Nederland waar begin jaren tachtig groepen als Club Moral, Current 93, Test Department en The Hafier Trio te zien waren. In 1987 nam Staalplaat afscheid van het cassettetijdperk en met veel oog voor vormgeving richtte het label zich op de compact disc. De imposante Staalplaat-catalogus bevat experimentele muziek, variërend van Plunderphonics tot Cage, en van industrial tot dark ambient. Op het huislabel verschenen cd’s van zulke uiteenlopende artiesten als Muslimgauze, Legendary Pink Dots, Rapoon, Soviet France, Jaap Blonk, Jim O’Rourke, Deutsch Nepal, People Like Us en het Instituut Voor De Betaalbare Waanzin. Voorts distribueert Staalplaat labels als Touch, Soleil Moon, V2-Archief en Multimood, en produceert het in samenwerking met de VPRO-radio concerten en cd’s onder de naam Morte Aux Vaches. Recentelijk opende Staalplaat een winkel in Berlijn. Deze wordt gerund door oprichter Hobijn. Frans de Waard is op het kantoor in Amsterdam te vinden. Daarnaast is hij echter ook muzikant en in die hoedanigheid actief met bands als Kapotte Muziek, Beequeen, Korn, Quest, Shifts en Goem.
Frans de Waard: “Wat Staalplaat voorstaat, is het produceren van experimentele muziek. Die is volgens mij niet zo extreem meer is. Misschien heb ik inmiddels vervuilde oren.” De muziek die Staalplaat uitbrengt wordt verpakt in opvallende hoezen. Het uitgangspunt daarbij is dat muzikanten geen cd-hoezen kunnen ontwerpen en dat ontwerpers geen muziek kunnen maken. Hobijn gaat over het design. Alle muzikanten tekenen een contract waarin staat dat Staalplaat het laatste woord over het ontwerp heeft. Wat betreft de keuze voor de muziek is Staalplaat door de jaren heen wel veranderd. Het repertoire is breder geworden. “Dat we nu platen van Henri Chopin of Gregory Whitehead uitbrengen was zestien jaar geleden nog ondenkbaar. Daarentegen zou nu een synthi-band als Ende Schneefliet niet meer kunnen.” ‘3

UBUweb van Kenneth Goldsmith

De ondertitel ‘All avant-garde. All the time. maakt het duidelijke waar de website op doelt. Tevens een portal met avant-garde op het gebied van geluid: http://www.ubu.com/sound/.
Goldsmith was beeldend kunstenaar die zich door zijn succes meer zakenman voelde dan waar hij voor opgeleid was. Door het lezen van het boek Silence van John Cage, een collectie van lezingen en essays uit 1961, brak hij met de kunstwereld. Hij begon zich te wijden aan poezie, het omzetten en herontwerpen van een jaar weerberichten op de radio in een verhaal over de vier seizoenen. Zie verderhttp://www.studio360.org/story/310817-aha-moment-kenneth-goldsmith-john-cage/ en mijn blog: http://studiozenz.nl/master/kenneth-goldsmith/

Cassettegods review

Net zoals vinyl zijn cassettes in de mode. Maar dan is er wel serieus aandacht besteed aan de vormgeving: http://cassettegods.blogspot.nl/

 

amalgamated

 

1 ‘Florian Cramer onderzoekt als lector hij hoe nieuwe media het beroepenveld van gevestigde visuele ontwerpers en kunstenaars veranderen. Het gaat hier niet slechts om nieuwe techniek, maar de culturele veranderingen in het gebruik van media die het werkveld radicaal veranderen: bij voorbeeld door Open Source, gebruikers die als ‘prosumers’ zelf creatieven worden, globalisering en outsourcing van creatief werk door het Internet, de ICT-isering van media en communicatie bij voorbeeld door e-publishing (in plaats van kranten, tijdschriften en boeken op papier) en sociale media (in plaats van traditionele massamedia). Op basis van dit onderzoek ontwikkelt hij perspectieven en best practices voor en met het onderwijs en het beroepenveld.’
bron: http://creating010.com/medewerkers/florian-cramer/
2 https://en.wikipedia.org/wiki/Goodiepal
3 http://erikquint.nl/content/frans-de-waard-ik-ben-staalplaat-niet-niemand-staalplaat-1998

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.