Lezing Florian Cramer – a Hybrid Publishing Toolkit for the Arts

Florian pleit voor a hybrid publishing toolkit for the arts. Het internet is quick en dirty geworden en print verdwijnt niet maar wordt steeds vaker gebruikt voor kunstenaarsuitgaven. Dit is precies het tegenovergestelde van de verwachting in de 90-er jaren waarbij we dachten dat met de komst van het internet de interactive mogelijkheden en het non-lineaire er een wereld aan creativiteit aan ons ontsloten zou worden. Integendeel, interactiviteit is verworden tot een druk op de knop.
Onderzoek is echter per definitie onderdeel van een ontwerpproject dus is het interessant om na te denken over de ontwikkeling van de ontwerpdiscipline in de 21e eeuw. Het ziet ernaar uit dat uitgeven een combinatie zal blijven van elektronische uitgaven en print. Het voordeel van elektronisch publiceren kan zijn dat je als ontwerpers niet iedere keer helemaal opnieuw hoeft te beginnen.

Mogelijkheden

‘I’ biedt dmv oormerken de mogelijkheid im digitale tekst te stallen en lokaal te kunnen lezen.
J Store: bestaat al twintig jaar, database voor wetenschappelijke publicaties.
Boeken zijn designobjecten geworden.  Florian verwijst naar Boekie Woekie, Amsterdam, de website is zo rudimentair dat het woord ontwerp eraan verspild is.
Florian wijst op de mogelijkheid dat prototypes voor boeken dmv technologie in een paar dagen tijd gemaakt kunnen worden.  Hij ziet dit als en groepsproces, op  een genetwerkte manier.

Publishing en affordances

FaceBook is inzetbaar om content te verzamelen en uit te geven. Een copy-paste-methode is hier goed inzetbaar. Hoe complexer de website is, des te ingewikkelder het onderhoud op jaarbasis.

Affordance Wat is de meerwaarde? Hoe mooier de site des te minder is er mogelijk, denk aan flexibiliteit. Adobe PDF wordt niet ondersteund op IPhone en IPad en HTML vanuit InDesign is geen optie want levert codebagger op. EPub doet het daarentegen heel goed.

Onaffe producten: publiceren kun je benaderen vanuit het proces ipv in producten te denken. Network Publishing zorgt in die zin voor nieuwe kansen. Print is echter noodzakelijk omdat websites verouderen. Vandaar het pleidooi voor hybride vormen van publiceren en uitgeven. Uitgeven belichaamt schrijven en zou niet na het schrijven hoeven plaatsvinden. P-dpa.net is hier een erg mooie websiteblog voor. Hier moet ik induiken!! 

Wat (electronisch) network publishing verder succesvol maakt is dat het in tegenstelling tot traditionele vormen van publiceren bottom up functioneert en het is inhoudelijk ongrijpbaarder omdat het zichzelf iedere keer ververst. Time based media loopt over tijd, en een plaatje heeft geen tijdlijn. Boeken hebben andere eigenschappen: je kan het bijvoorbeeld lezen wanneer je wil omdat je niet afhankelijk bent van het internet.

Tools

Woodwing (Adobe): een systeem-CMS om auteurs te beheren. Is XML een beter idee?
Github: Beheersysteem maar heeft een technische drempel, moeilijk, te complex voor ontwerpers.
EPub3: Nog geen devices die het ondersteunen.
HTML5: ook niet weggelegd voor de eerste beste ontwerper? (voetnoot van auteur)

Classical publishing is a linear process of authoring, editing, designing, printing and distributing. This process has switched from analog to digital since the 1980s, yet most digital tools and authoring/design processes still emulate the traditional tools and processes.
But what happens when publishing is no longer oriented towards a single product but multiple media and distribution platforms (such as: book, web, e-book, mobile app)?
How can authors, designers, publishers learn from media design, Internet culture and distributed software development to turn publishing from a single-channel, linear process to a multi-channel, networked process, make content and designs more adaptable and workflows more efficient?1

 

2016-03-13 14.16.01

2016-03-13 14.16.12

2016-03-13 14.16.21

Door Zsa Zsa Linnemann

1 http://masterdesign.wdka.nl/2015/?s=florian

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.