In gesprek met Frank Hutchinson nav lezing Minerva – Off Course Muziek/Geluid en Visualisatie

2016-02-18 09.48.30   2016-02-18 00.50.47

Flux de Bouche was onderdeel van ons gesprek. Noise dmv de menselijke stem op basis van teksten van Tristan Tzara. 

(Opdrachtomschrijving voor studenten is hier te vinden.)

 

4 december, 2016

Ha Frank,

Ik ben onder de indruk van al je overwegingen. Je lijkt je te verhouden tot het lesgeven om als ware het de inhoudelijkheid van je kunst. De precisie ervan bedoel ik.

Ik denk dat het klopt dat ze het voor kennisgeving aannamen, dat is het consumerende gedeelte. Toch is daar ook iets waardevols aan, namelijk dat ze het gezien, gehoord hebben. Sommigen pakken er later misschien uit wat ze verder helpt. Ik zelf geloof daar in. Ik denk aan Morandi, jaren onbegrepen in een la van mijn gedachten. En toen ineens was het er, het mooie grijze, de aarde, de modernistische vormen oud nieuw alles, niks begrepen nog steeds niet, maar die mooie verwondering en bewondering die nooit meer verdwijnt. Een moderne cello.

Korte gedachten. Een proefmodel. Ja. Je drukt het mooier uit dan ik.

Als je er nog eens zin in hebt, I am here.

X

ZZ

4 december, 2016, Frank Hutchinson schrijft:

Hoi Zsa Zsa,

Nog een paar gedachten die bij mij opkwamen.

Opknippen in kleine deelopdrachten.

Ik begon de SMI Off Course wel met bepaalde verwachtingen . Ik had gedacht dat het veel meer de kant op zou gaan van geluidssculptuur/ installatie. Eventueel een soort “kraakboxen “ met digitale apparatuur. Of eigen ontworpen instrumenten. Ik had jou gevraagd voor die introductie om ze informatie te geven over wat allemaal mogelijk was. En ook een andere collega heeft allerlei dingen laten zien. Ik heb allerlei voorbeelden laten zien en laten horen. Maar achteraf denk ik het is allemaal voor kennisgeving aangenomen. Want blijkbaar had het merendeel van de studenten dus van te voren al bepaald wat ze wilden doen. Als dat zo is , zijn die introducties achteraf gezien niet meer dan een soort amusement geweest.

De off Courses worden nu op de vrijdag gegeven. En het is nu zo georganiseerd dat de werkplaatsen dan ook open zijn. In deze situatie zou ik SMI heel anders organiseren en meteen naar die werkplaatsen gaan. En de studenten een proefmodel laten maken. Of inderdaad eerst korte opdrachten laten doen.

De insteek van mij is bij deze Off Courses is tot nu toe geweest dat het iets is dat naast het reguliere programma wordt gegeven. En dat dat het daardoor ook de mogelijkheid biedt om dat met extra inzet te doen. De kaders liggen nog niet vast. En ook binnen de lessituatie nodigt dat mij in ieder geval uit tot het doen van meer experimenten in het lesgeven. Door aan te komen met dingen  waar ik voor het eerst mee kom, en die ik voor het eerst laat zien, en soms zelf ook nog niet precies weet. Dat levert een soort intensiteit op die je in meer routineuze situaties niet hebt. Maar misschien wordt dat door de studenten wel helemaal niet gezien op die manier. En maken zij dat verschil tussen Off Course en reguliere lessen zelf niet.

Mvg

Frank H

dinsdag 30 november, 2016

Jee wat goed je verslag, grote dank! Het helpt mij heel goed. Niet alleen voor de thesis maar ook over hoe zo’n module op te zetten. Voor jou begrijp ik je overwegingen!

Even wat gedachtes:
Misschien dat onze vraag te groot was: opknippen in kleine deelopdrachten? Wij zijn nl oud en ervaren, wij overzien het veld en de stappen als vanzelfsprekend.
Begrijpen ze de relevantie van jezelf iedere keer weer opnieuw uitvinden niet? Ongeacht het onderwerp?
Zijn de studenten behoudend? Of gewoon lui? Het gedrag lijkt ook wel op wat mijn studenten doen bij onze keuzevakken, die bedoelt zijn om uitstapjes in kennis te doen. Dat hangt een beetje aan het curriculum en daar willen ze zich niet voor inspannen. Ik hoor ook zoiets op de Willem de Kooning.

Sorry voor het vele werk.

groetjes,

Zsa Zsa

30 november, 2016, Frank Hutchinson schrijft:

Hai Zsa Zsa,

Zojuist alle SMI films op DVD gebrand.
Het staat erop, meest simpele oplossing tot nu toe.

Waar kan ik het naartoe sturen  ?

Wat ik dit jaar doe.
Momenteel geef ik een Off Course :
Representational Contemporary Painting .

What is today’s painting about? What are the concepts behind these paintings? What are the specific qualities of the medium painting? What are the relations between painting and another medium?  In what way can this information be used for the development in your own work?
Many answers are possible and each of you should develop your own answer to these questions. In this course we will discuss these issues together with all the other participants in this group. We  will look and reflect at the work you are working on.

Na de ervaring met Sound Music Image wilde ik iets anders.
Of eigenlijk terug naar het gebied van mijn eigen expertise.
Nu SMI achter me ligt, vind ik eigenlijk dat het merendeel van de studenten dit heeft gebruikt om een geluidsspoor te maken voor een animatie of andere film die ze al hadden.
Helaas hebben de meeste studenten dit niet  gebruikt om in zo’n Off Course in te zetten op iets dat ze nog niet eerder hadden gedaan of nog niet wisten.

Behalve dan Oscar.
Die was meteen ook het moeilijkste om te begeleiden overigens.
Begon er al mee dat hij zich wilde opstellen als vormgever.
In de zin dat hij op het standpunt stond dat hij als vormgever zelf niet iets wil bedenken.
Of eigenlijk dat dat niet hoeft, een soort recht eigenlijk.
Dat was namelijk bedoeld voor de autonome afdeling.
En daarmee ontstond meteen al een patstelling.
De eerste les al.
Want de cursus was namelijk bedoeld om wel tot een eigen product te komen.
Ook voor de vormgevers. (Ik zou zeggen juist voor de vormgevers).
Foute boel dus.
Vervolgens heb ik in elke les gepraat over alles wat hij maar ter sprake wilde brengen.
Totdat hij uiteindelijk met dit idee aankwam.
Dit was zowel voor mij als voor hemzelf een overwinning.
Voor mij dat ik hem zover gekregen had, voor hem dat hij alsnog een eigen product had bedacht en gemaakt.
De vaardigheden om iets met beeld en geluid te doen had hij al, de mentale omslag om daar zelf iets van te maken nog niet.

Dus ik was eigenlijk matig tevreden over hoe de studenten deze Off Course hebben gebruikt.
Met Contemporary Reprsentational Painting zie ik een beetje hetzelfde gebeuren. De bereidheid om in een Off Course tot nieuwe ervaringen te komen en daar een kans in te zien om tot  nieuwe werken te komen anders dan voorheen zijn beperkt. Per student en de mate waarin verschillend , maar toch.

Ik hoop dat dit een beetje jouw weetgierigheid tegemoet komt.

Nogmaals waar kan ik de DVD naartoe sturen ?

Met vriendelijke groet,
Frank  Hutchison

dinsdag 29 november, 2016

Ha Frank,

Wat ben ik je aan het spammen he. Zo vervelend voor jou ook dat die films maar niet doorkomen.
Nog wat vragen voor mijn thesis, een paar loos ends, om tot een conclusie te komen. Wees gerust, ik zal geen enkel antwoord persoonlijk nemen ;-))

Ik vroeg me af wat je dit jaar gaat doen? Een volgende versie van de vorige?
Of iets totaal anders?
Zo ja, waarom?

Ik las nogmaals je mooie weerslag van vorig jaar. Mooi hoe je schreef dat het anders werd dan je verwachtte? maar was je uiteindelijk tevreden?
Denk je bijvoorbeeld dat studenten iets geleerd hebben over relatie beeld en geluid?

Alvast dank! en hartelijke groet,

Zsa Zsa

26 mei, 2016, Frank Hutchinson schrijft:

Hoe het gelopen is.
Heel anders dan ik had verwacht.
Jij hebt jouw introductie over muziek en geluid gehouden in een historische context.
En er zijn  andere introducties geweest.
Ik heb een introductie gegeven over mijn eigen werk.
Ik heb Saz gespeeld , filmpjes laten zien waaronder ook weer eerder studenten werk en veel andere dingen.
Een werkplaatsassistente met informatie over de mediawerkplaats.
Filmpjes die daar gemaakt zijn en zij heeft eigen werk (mechanisch bewegende objecten) laten zien.
De studenten hebben eigen werk laten zien.
En hun eigen voorkeuren laten horen en filmpjes dingen  etc.
Een conservatoriumstudent heeft eigen werk laten horen .
En een uitleg gegeven over verschillende geluidsbewerkingsprogramma’s.
Er is kortom veel input geweest.

Mijn verwachting aan het begin was dat er een grote diversiteit zou gaan ontstaan bij deze Off Course.
Van objecten, installatie tot een enkeling die iets met geluidsbewerking zou doen.

Het omgekeerde bleek waar.
Digitale geluidsbewerking voerde de boventoon.
Dat heeft ook met de inschrijving te maken.
De meeste inschrijvingen kwamen uit de hoek van illustratie/animatie.
En deze studenten wilden aan het werk met het gegeven : geluid.
Maar dan als een soundtrack bij hun animatie.
Een deel wilde daarin met iets totaal nieuws starten een deel wilde een geluidsspoor maken bij eerder gemaakt eigen werk.
Kortom het resultaat van een Off Course wordt voor een groot deel bepaald door wat de studenten hier van te voren hier al  mee willen.
En dat bleek kennelijk voor een deel al vast te liggen.

Het waren dus voornamelijk studenten vormgeving.
En wat me een beetje heeft verbaasd is dat deze studenten er moeite mee hebben om een eigen proces op gang te brengen.
Een proces waarbij verbeelding en gebruikte middelen bij elkaar komt.
Een aantal wilden eigenlijk van mij een opdracht krijgen.
Ik ben met ze in gesprek gegaan om erachter te komen wat ze nou zelf interessant vonden.
Soort associatieve gesprekken die qua onderwerp beginnen in een onbepaalde ruimte.
Maar waarbij ik toch al snel afkoers op hun eigen interesse gebied en wat ze willen en kunnen maken.

Uiteindelijk is er zeker wat uitgekomen.
Ik ben ook niet teleurgesteld ofzo.
Ik heb alleen mijn eigen verwachtingen moeten bijstellen.

Er zijn vooral  Animaties gemaakt.
Bij een aantal ben ik zeker tevreden over het resultaat wat er uit gekomen is.
Er zijn een aantal studenten afgehaakt.
Er zijn een aantal stug doorgegaan.
En nu aan het eind zijn er een aantal zeer verschillende animaties.

Het was de bedoeling dat je nog een keer zou komen.
Zoals ik je al; eerder mailde:
Op het laatst was de opkomst zo onregelmatig en sloeg het , vond ik , nergens meer op om je te laten overkomen.

Maar heb je zin om naar de opening te komen op woensdag 8 juni ?
Aan het eind van de middag. (Exacte tijd is nog niet aangegeven bij mijn weten).
Dan kan je de resultaten van deze Off Course zien en ook die van de anderen.
Als je wil ben je ook weer van harte welkom om mee te eten en om hier te komen logeren.

Ik hoor het wel van je.

Met vriendelijke groet,

Frank Hutchison

 —-

27 mei, 2016

Beste Frank,

Dank je wel voor al je input, dat op zich is al erg bruikbaar voor mijn onderzoek.

Ik kom met liefde naar de resultaten luisteren en kijken. Worden de reiskosten wel vergoed?

De volgende dag moet ik om 12:00 in Rotterdam zijn, dus dan is overnachten wel fijn. maar als het te veel is gewoon laten weten.

Hartelijke groet,

Zsa Zsa

—-

27 mei, 2016

nog even… Ik ben wel erg kort door de bocht hè? Komt omdat ik het erg druk heb en nu zo moe ben. 

Wat ik nog wilde zeggen is dat ik je brief erg mooi vind en dat je niet moet denken dat je iets had moeten doen wat niet gebeurt is. De resultaten van de cursus op de Rietveld vond ik zelf nogal mager. (Alhoewel jij dat niet schrijft) Ik sprak componist David Dramm hier nog over aan die tijdens de opleverdatum geprobeerd heeft een orkest samen te stellen van alle gemaakte instrumenten. Hij deelde mijn mening.

Wij denken dat dit soort opdrachten in eerste instantie te moeilijk zijn en dat we de stof in kleine delen moeten knippen en opdrachten ook.

We kunnen hier nog over van gedachte wisselen als je dat leuk of interessant vindt.

Nogmaals groet,

Zsa Zsa

 —

2016-02-18 09.48.59

(Opdrachtomschrijving voor studenten is hier te vinden.)

Playlist van lezing

What does noise mean? (soundscapes)

Russolo > Futurisme (manifest L’arte dei rumori, 1913)
Soundwave > Joost Rekveld  https://www.youtube.com/watch?v=u1KXafMXWt0 

Instruments

Hitting things > Dagbon:  https://www.youtube.com/watch?v=qUDbkQPkzpE
Piking snares > Joropo:     https://www.youtube.com/watch?v=gvTFB0QbUGE
Air > Organ:  https://www.youtube.com/watch?v=Wd6qZS1_1aU
You face > Trumpet Dizzy:  https://www.youtube.com/watch?v=3mNnFy1NkVg&feature=youtu.be
Strings > Strijkkwartet:  https://www.youtube.com/watch?v=nWr5Cka3xNQ
Glas > Glasharmonika Mozart:  https://www.youtube.com/watch?v=2UpLYuSVgoQ

Composers

Your kitchen > Cage   https://www.youtube.com/watch?v=gXOIkT1-QWY
Dramm > based on photo’s  https://www.youtube.com/watch?v=jAbmyhj9lMM
Branca > molesting his guitar  https://www.youtube.com/results?search_query=glenn+branca+solo+1978
So much sound the orchestra ran away

Seasick > One String Diddly Bo  https://www.youtube.com/watch?v=_fKbP1YK62w
Neubauten >   https://www.youtube.com/watch?v=odKf7_sA5HQ
Music is noise with an idea (Wim T. Schippers)

Digital sound

Mellotron > 1e synthesizer  https://www.youtube.com/watch?v=yrXtmKGkSa4
Moog > analog synthesizer  https://www.youtube.com/watch?v=1cew7dAbDh0
NatLab > electronic tape music  https://www.youtube.com/watch?v=1RjMuB8Qkd8
Synclavier > any instrument  https://www.youtube.com/watch?v=YWipCvQOryU
KeyDrums  https://www.youtube.com/watch?v=ZO7xuDExo5I
Future Man > drumset guitar  https://www.youtube.com/watch?v=LlO1P_h4y3g
Laptop en composition  https://www.youtube.com/watch?v=RoH9ssraNtU
Rec/Play > sampling  https://www.youtube.com/watch?v=Nd-CQQ9hfkU

MKM, Noise and visualisation

Expressionisme Schönberg: https://www.youtube.com/watch?v=7lV_IJS4Pyw
en Kandinsky: https://www.youtube.com/watch?v=yhCfE3AUQJc
Worlds fair le Corbusier en Varèse versus Milan 2015
PUNK   Malcolm McLaren and Vivienne Westwoord: https://www.youtube.com/watch?v=yqrAPOZxgzU

Film

I lie David Lang , La grande Belleza
https://www.youtube.com/watch?v=1VCJVLfpS5w
Stanley Kubrick
Space and time   Dramm and Gordon Matta Clark
Ritme en pulse

What’s a score?

Examples > Zsa Zsa   https://www.youtube.com/watch?v=utaoxRBfHos
Programming a score?   https://www.youtube.com/watch?v=jE0SrzLZoh0

muziekinstrumenten maken ovb

Body intelligence   https://www.youtube.com/watch?v=ocWF6d0nelY)

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.