De Player – bezoek 08-04

Na wat vruchteloos heen en weer gemail met Peter Fengler (http://deplayer.nl/people/peter-fengler) maar op eigen initiatief samen met Ruben De Player bezocht. Blijkt in een soort loods te zitten vlak bij de Afrikanerbuurt in Rotterdam waar initiatiefnemer Fengler met teamlid en vaste vormgever Koos Siep druk aan het werk bleken.

Wat ik ervan mee nam behalve twee onderstaande beauty’s is dat De Player zichzelf goed weet te bedruipen. In artistiek opzicht heeft het de touwtjes goed in handen en het heeft zich goed ingebed in een eigen publiek en niche. De professionaliteit van de website deed al zoiets vermoeden.
Wat ze interessant maakt is dat ze niet helemaal naar binnen gericht zijn maar een maatschappelijke relevantie zoeken en waardoor ze het goed doen bij subsidiegevers. Daardoor kun je hun producten, het merendeel juweeltjes van vormgeving in kleine oplagen, een soort kunstwerken waarbij vormgeving en muziek of geluid elkaar enorm versterken, gewoon voor €22,00 inclusief btw. aanschaffen. Hieruit is erg duidelijk op te maken dat het succes van muziek en vormgeving tezamen een heel sterke uitstraling waarborgen en ontwerp het imago van hun label versterkt.

Verder bleek bij navraag Peter Fengler (eventueel met zijn patnervormgever) bereid te zijn tot een gastles voor grafisch ontwerpers van de Willem de Kooning). Studenten van het Piet Zwartinstituut komen er jaarlijks langs en De Player doen er vaker lezingen. Komend jaar hoop ik daar dankbaar gebruik van te maken tijdens de pressure cook die ik samen met Gabrielle Marks hoop te organiseren.
Een ander niet onbelangrijk detail is dat Fengler niet op de hoogte is van collegalabels zoals Unsound van Isabelle Vigier, hetgeen aangeeft hoe versplinterd de niche van noise is. Dat staaft mijn idee dat er ruimte is voor een website waar deze netwerken elkaar kunnen ontmoeten.

Terug naar de Player: de samenwerking met musici, zo is me ingefluisterd, gaat er anders aan toe als ik dacht: artiesten hebben maar beperkte zeggenschap over de vormgeving van hun releases op vinyl. Niet geheel onbegrijpelijk, aangezien vaste vormgever – wiens naam ik vergeten ben – een wel heel erg goede job doet, waardoor iedere uitgave er onweerstaanbaar adequaat uitziet. Dus wat betreft de PR-waarde doet het er niets aan af. Daarentegen nodigen ze artiesten ook uit om multiples te maken die verkocht worden, zoals die van Gert-Jan Prins.

Zie ook: http://ultrahobbycomplex.hotglue.me/?TGC/
en
http://deplayer.nl/releases/dob-071 TETRA GAMMA CIRCULAIRE 1 (geluid hier ook te vinden)

 

ThePlayer_02_0

Zelf kocht ik twee onderstaande LP’s en ook Ruben kon zich ook niet helemaal beheersen. Bij Public Sound was ik vooral gecharmeerd dat het opnames zijn van ‘the virtual and analog voices during the Who’s Afraid of Modern Opera performances’.  Dat raakt mijn zangershart natuurlijk, en niet in laatste plaats de prachtige vormgeving van de LP – wie wil nu niet zo’n mooie rode vinylschijf – en begeleidend boekje met het essay van Pieter Verstraete: Vocal Extensions.

Link: http://deplayer.nl/releases/dob-027-public-sound-2 (geluid hier ook te vinden)

DE PLAYER’s “Department of Public Sound” series focuses on the dialogue between the social context of society’s function as venue and its inner content. We don’t pretend that we’re not seeking some sort of balance here; its more like a non-linear sketchbook that mirrors our artistic ambitions, but, just as importantly, it also represents the general racket of society, and is thus intimately connected to the broader social or technical issues. Each production alludes to the issue and always from the point of view of our own interests or encounters.1

ThePlayer_PSnr2 72dpi_900px 2014-4 ThePlayer_PSnr2-open-72dpi-900px20140106-24

BigMag. III vond ik interessant vanwege het feit dat het o.a. ingaat op sociale issues:

‘For the Quasi Crystals; all about utpian concepts on personal glamourous level as well as broader socialogical, sexual, infrastructural and political senses’ 2, 3

http://deplayer.nl/releases/dob-004-bigmag3-polytopia
en
http://deplayer.nl/events/bigmag-3-presentation-new-date

ThePlayer_bigmag-3-voorkant-1200px

Voor meer info over De Player zie ook mijn blogpost: http://studiozenz.nl/master/de-player-art-rotterdam/

 

Door Zsa Zsa Linnemann


 

1 bron: VOCAL EXTENSIONS (datum onbekend, 2016) http://deplayer.nl/releases/dob-027-public-sound-2
2 bron: 
POLYTOPIA FOR THE QUASI CRYSTAL http://deplayer.nl/releases/dob-004-bigmag3-polytopia
3 bron: release BIGMAG.III, POLYTOPIA (FOR THE QUASICHRYSTALS) (2008, 2016)  http://deplayer.nl/events/bigmag-3-presentation-new-date

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.