‘Sommige mensen horen kleuren, zien geluiden of ruiken cijfers, maar ik heb nooit last gehad van een dergelijke vorm van synesthesie. In mijn oren, creëert, definieert en beschrijft geluid de ruimte, maar het blijft altijd een gehoorservaring. De laatste jaren heeft digitale technologie banale vertalingen tussen media alomtegenwoordig gemaakt, maar de partituur is waar beeld en geluid elkaar traditioneel treffen. In de tweede helft van de twintigste eeuw hebben – naast vele anderen – Cornelius Cardew, John Cage en Dick Raaijmakers geëxperimenteerd met grafische muzieknotitie, om zich te kunnen losmaken van muzikale conventies, om geluiden en processen te noteren of om het onzekerheidsprincipe of de muzikanten zelf een rol te laten spelen in het compositieproces. De werken op de volgende pagina’s onderzoeken het gebied tussen tekenen als compositie en tekenen als performance. De kunstenaars hebben een achtergrond in beeldende kunst, performance en muziek en hebben gewerkt binnen de Interfaculteit ArtScience of het Instituut voor Sonologie in Den Haag. Mijn eigen tekeningen combineren elementen van kaarten, diagrammen en geluidsnotities in een obsessief proces van lijnen maken en uitwissen. Het werk Transient Landscapes van Yoko Seyama en Lyndsey Housden is een performance waarbij driedimensionale tekeningen geleidelijk een vorm aannemen, om tenslotte weer in een fractie van een seconde te verdwijnen; stille beelden die denkbeeldige muziek oproepen. Barbara Ellison maakt collages van muziekpartituren en werktekeningen in dichtgelaagde beelden die op een reeks verschillend niveaus kunnen worden bekeken; op meerdere manieren kunnen worden gelezen. Ze laten een voorraad aan ideeën zien die zo vol is dat het overstroomt. Dewi De Vree en Jeroen Uyttendaeles Graphite Instrument gebruikt getekende lijnen om elektrische verbindingen tot stand te brengen tussen de elementen van een “open” geluidssynthesizer. Dit instrument kan een ruimte vullen, maar je kan het ook bij je dragen in een schetsboek. De tekening van de partituur, zijn interpretatie en de productie van het geluid zelf worden één op de tijd en plek van de uitvoering.’ 1
Justin Bennett, Production Line (in progress) http://this.is/justin
Dewi de Vree & Jeroen Uyttendaele Graphite, Instrument www.jeroen-uyttendaele.org
1. bron: DH Magazine about art in Den Haag http://www.stroom.nl/media/DH_inside2010_Lowres.pdf